מספר גורמים מנבאים ירידה במשקל תחת דיאטה קטוגנית דלת-קלוריות (Front Nutr)

OBESITY

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דיאטת VLCKD (או Very Low-Calorie Ketogenic Diet) הינה גישה יעילה ובטוחה לטיפול בהשמנה והפרעות מטבוליות משנית להשמנה. מהנתונים עולה כי בגברים עם השמנה מרכזית ורמות FGF21 (או Fibroblast Growth Factor 21) נמוכות תועלת רבה יותר בהשוואה לאחרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטת VLCKD הינה התערבות בטוחה ויעילה לטיפול במחלות מטבוליות. אין מחקרים רבים להערכת גורמים המנבאים ירידה במשקל ולא הושלמו מחקרים להערכת גורמים המנבאים תגובה לדיאטה זו. אחת המולקולות המעורבות במשק האנרגיה ובשינויים המטבוליים משנית לדיאטה קטוגנית היא מולקולת FGF21, שפעילותה אינה מובנת היטב.

החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטת VLCKD על ירידה במשקל ומדדים מטבוליים ובחנו גורמים המנבאים ירידה במשקל, כולל FGF21. דיאטת VLCKD הינה דיאטה עם הגבלה קלורית משמעותית (פחות מ-800 קילו-קלוריות ביום), המתאפיינת בצריכת פחמימות נמוכה מאוד (פחות מ-50 גרם ביום), צריכת 1.2-1.5 גרם חלבון/ק”ג משקל גוף אידיאלי וצריכה של 15-30 גרם שומן/יום.

מדגם המחקר כלל 34 מטופלים עם השמנה שהקפידו על דיאטת VLCKD למשך 45 ימים. מדדים אנתרופומטריים, הרכב גוף ומדדי דם ושתן נמדדו לפני ואחרי הטיפול.

מהנתונים עולה שיפור משמעותי במשקל והרכב הגוף ובמרבית המדדים המטבוליים. רמות FGF21 ירדו משמעותית לאחר דיאטת VLCKD, מ-194.0 ל-167.8, p<0.001. החוקרים מדווחים כי מין זכר (p=0.011), השמנה מרכזית (p=0.005) ורמות FGF21 התחלתיות נמוכות יותר (p=0.012) ניבאו ירידה גדולה יותר במשקל הגוף בעקבות דיאטת VLCKD .

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הגורמים המנבאים תגובה טובה לדיאטת VLCKD שתוארו במחקר הנוכחי נכונים לכל דיאטה עם הגבלה קלורית.

Front Nutr, Jan 25, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה