משחק גולף עשוי לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם  (BMJ Open Sport & Exercise Medicine)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ Open Sport & Exercise Medicine עולה כי בקרב מטופלים מבוגרים האוהבים לשחק גולף ייתכן סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, כאשר הליכה ל-18 גומות בזמן משחק עשויה אף להיות טובה יותר לבריאות הלב וכלי הדם מהליכה מהירה או אף הליכה או מוטות הליכה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעות של פעילות אירובית על מדדים קרדיו-מטבוליים מתועדות היטב בצעירים בריאים, אך אין נתונים רבים בנושא אודות מבוגרים. לאור זאת, במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעות האקוטיות של שלושה סוגים שונים של פעילות אירובית תואמת-גיל על מדדים קרדיו-מטבוליים.

מדגם המחקר כלל 25 שחקני גולף (16 גברים, גיל ממוצע של 68 שנים) שלקחו חלק במחקר אקראי. החוקרים השוו את ההשפעות של שלושה אימונים אירוביים אקוטיים שונים (משחק גולף עם 18 גומות, הליכה עם מקלות הליכה נורדיות למרחק של 6 ק”מ, או הליכה של 6 ק”מ) על לחץ הדם, רמות סוכר בדם ופרופיל שומנים בדם בתנאי עולם-אמיתי.

מהנתונים עולה כי למשחק גולף הייתה השפעה גדולה יותר משמעותית, בהשוואה לצורות הפעילות האירובית האחרות, מבחינת ההשפעה על רמות הסוכר בדם לעומת הליכה (0.18 מ”ג/ד”ל עם משחק גולף לעומת 23.4 מ”ג/ד”ל עם הליכה; p<0.001) ועל רמות טריגליצרידים (11.51 מ”ג/ד”ל עם משחק גולף, לעומת 27.46 מ”ג/ד”ל עם הליכה עם מקלות הליכה נורדיות ו-20.37 מ”ג/ד”ל עם הליכה, p=0.002)  ורמות HDL (1.54 מ”ג/ד”ל עם משחק גולף, לעומת ירידה של 0.77 מ”ג/ד”ל עם הליכה עם מקלות הליכה נורדיות וירידה של 0.77 מ”ג/ד”ל עם הליכה, p=0.002).

עוד מדווחים החוקרים כי בכל הקבוצות תועדו ירידות משמעותיות בלחץ הדם הסיסטולי (p<0.001) וכי הליכה עם מקלות הליכה נורדיות או הליכה ללא קלות לוותה גם בירידה בלחץ דם דיאסטולי (p<0.05).

ממצאי המחקר מעידים כי אירועים קצרים של פעילות גופנית אירובית משפרים פרופיל קרדיווסקולארי במבוגרים בריאים. למרות העצימות הפחותה של גולף, משך הפעילות הארוך יותר וההוצאה האנרגטית הגבוהה ביותר הדגימו השפעה חיובית גדולה יותר על פרופיל השומנים ומזק הסוכר, בהשוואה להליכה רגילה או הליכה עם מקלות הליכה נורדיות.

BMJ Open Sport & Exercise Medicine 2023

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה