גורמי סיכון לפציעות גפה תחתונה בספורטאים צעירים (BMJ Open Sport & Exercise Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open Sports & Exercise Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש שנועד לזהות גורמי סיכון לפציעות גפה תחתונה בקרב ספורטאים צעירים, כאשר מהממצאים עולה כי תנאי סביבת האימון וגורמים פסיכולוגיים משחקים תפקיד חשוב במקרי פציעה אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פציעות גפה תחתונה בזמן פעילת ספורט מתרחשות לרוב בתקופת הגדילה של הספורטאים הצעירים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון לפציעות גפה תחתונה על-רקע פעילויות ספורט בקרב ספורטאים צעירים. מטרה משנית של המחקר הייתה להבין את הגורמים הקשורים עם פציעות חדשות לאחר פציעת גפה תחתונה.

החוקרים אספו נתונים אודות ספורטאים צעירים (גילאי 10-15 שנים) עם פגיעות על-רקע פעילויות ספורט. במהל תקופת המעקב הקפידו גם לתעד פציעות חדשות, כאשר הספורטאים סווגו לשתי קבוצות בהתאם למיקום הפציעה (גפה תחתונה, או אחר). ניתוח סטטיסטי שימש להבנה טובה יותר של הקשר בין מיקום הפציעה ובין מאפייני הבסיס.

במסגרת המחקר נאספו נתונים אודות 1,575 הפרעות בגפה תחתונה ו-328 תלונות על פגיעות באתרי גוף אחרים.

מניתוח הנתונים עלה כי משך זמן האימון בכל שבוע היה קצר יותר משמעותית בקרב אלו עם פציעות גפה תחתונה, בהשוואה לאלו עם פציעות באתרי גוף אחרים (יחס סיכויים של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.963-0.999). בקרב ספורטאים שמטרתם העתידית הייתה לעסוק בפעילות ספורט למטרות הנאה בלבד תועדה היארעות נמוכה משמעותית של פציעות חדשות לאחר פגיעה קודמת בגפה תחתונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי יש להגדיל את תשומת הלב לתנאי האימונים ולגורמים פסיכולוגיים במאמצים להפחית את הסיכון לפציעות בגפה תחתונה בקרב ספורטאים צעירים.

BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה