סיכון לאי ספיקת לב במטופלים מבוגרים עם פרפור פרוזדורים וסוכרת הנוטלים נוגדי קרישה פומיים (Cardiovasc. Diabetol)

נתונים ממחקר עדכני מצביעים על סיכון מופחת לאי ספיקת לב עם טיפול ב-NOACs לעומת warfarin, במטופלים עם AF וסוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אי ספיקת לב הינה סיבוך משמעותי במטופלים מבוגרים עם פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation AF) וסוכרת. מחקרים עדכניים מצביעים על כך ששימוש בנוגדי קרישה פומיים מהדור החדש (NOACs) יכול לעכב התקדמות פיברוזיס לבבי וקרדיומיופתיה איסכמית. לא ידוע האם טיפולים נוגדי קרישה שונים משפיעים על הסיכון לאי ספיקת לב במטופלים מבוגרים עם AF וסוכרת. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הסיכון לאי ספיקת לב במטופלים הנ”ל שטופלו ב-NOACs או warfarin (קומדין).

מדובר במחקר קוהורט רטרוספקטיבי כלל-ארצי בטאיוואן על בסיס מאגרי נתונים. נכללו מטופלים בני 65 ומעלה עם AF וסוכרת שטופלו ב- NOACs או warfarin בין השנים 2012 ו-2019 ובוצע מעקב עד שנת 2020. התוצא העיקרי היה אבחנה חדשה של אי ספיקת לב. בוצעה התאמה של מאפייני המטופלים בקבוצות ה-NOACs וה-warfarin בעזרת propensity score-based fine stratification. בוצעה הערכה של יחס הסיכונים Hazard ratio במודל Cox proportional hazard.

המחקר כלל 24,835 מטופלים (מתוכן 19,710 שטופלו ב-NOACs ו-5,125 שטופלו ב-warfarin). המטופלים שנטלו NOACs היו בסיכון משמעותית נמוך יותר לאי ספיקת לב לעומת אלו שנטלו warfarin (HR 0.8, רווח בר סמך 95% של 0.74-0.86, p<0.001).

אנליזה של תת קבוצות המטופלים ב-NOACs הראתה סיכון נמוך יותר לאי ספיקת לב של כל אחת מהתרופות לעומת warfarin – עם dabigatran (פרדקסה) [HR 0.86, רווח בר סמך 95% של 0.8-0.93, p<0.001], עם rivaroxaban (קסרלטו) [HR 0.8, רווח בר סמך 95% של 0.74-0.86, p<0.001], עם apixaban (אליקוויס) [HR 0.78, רווח בר סמך 95% של 0.68-0.9, p<0.001] ועם Edoxaban (ליקסיאנה) [HR 0.72, רווח בר סמך 95% של 0.6-0.86, p<0.001]. הממצאים היו עקביים ללא השפעה של גיל ומין המטופלים והיו בולטים יותר בקרב המטופלים עם אחוז רכישת תרופות יותר גבוה. בוצעו מספר אנליזות נוספות שתמכו בחוזק הראיות.

האם ממצאי המחקר עשויים לשנות את הפרקטיקה?

בבחירת טיפול נוגד קרישה למטופלים מבוגרים עם AF וסוכרת, יש לקחת בחשבון את יתרון הטיפול ב-NOACs בהפחתת סיכון לאי ספיקת לב, בנוסף לשאר השיקולים הקיימים.

החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקר זה הדגימו שבקרב מטופלים מבוגרים עם AF סוכרת, טיפול ב- NOACs נקשר לסיכון נמוך יותר להיארעות אי ספיקת לב לעומת טיפול ב-warfarin. הממצאים מצביעים על עדיפות הטיפול ב-NOACs כשיש צורך בנוגדי קרישה פומיים באוכלוסיית מטופלים זו, בהקשר של מניעת אי ספיקת לב. יש צורך במחקרים נוספים כדי להוכיח סיבתיות ולחקור מנגנונים אפשריים לקשר זה.

Cardiovac. Diabetol, January 6 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה