מלנומה ממקור לא-ידוע בעלת פרוגנוזה דומה למלנומה עורית (J Am Acad Dermatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שכיחות גבוהה יותר של גורמים פרוגנוסטיים שליליים, מלנומה שמקורה אינו-ידוע אינה מלווה בשיעורי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה למלנומה ממקור עורי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות התוצאות הקליניות של מלנומה מתקדמת ממקור לא-ידוע בעידן הטיפולים החדשים. כעת הם התבסס על נתונים מאגר MelBase מצרפת להערכת היעילות והבטיחות של טיפולים סיסטמיים בחולים עם מלנומה ממקור שאינו ידוע. לאחר מכן הם השוו את הממצאים אל מול נתונים תואמים של חולים עם מלנומה עורית ראשונית.

המחקר כלל 1,882 חולים (גיל חציוני של 66 שנים; 60% גברים) שטופלו בין מרץ 2013 ועד יוני 2021. המחקר כלל 265 חולים עם מלנומה ממקור שאינו ידוע. המשתתפים במחקר קיבלו טיפול קו-ראשון באימונותרפיה (65%), טיפולים ממוקדים (31%) או כימותרפיה.

שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות ושיעורי ההישרדות הכוללים שימשו כתוצאי הסיום העיקריים. עוד בחנו החוקרים את הרעילות על-רקע הטיפול התרופתי.

חולים עם מלנומה שמקורה אינו ידוע היו במעקב לאורך חציון של 11 חודשים, בעוד שאלו עם מלנומה עורית היו במעקב למשך 16.3 חודשים.

גורמים פרוגנוסטיים שליליים היו נפוצים יותר בחולים עם מלנומה ממקור לא-ידוע, בהשוואה לאלו עם מלנומה עורית. לדוגמא, מחלה בשלב IV דווחה ב-97% מהחולים עם ממאירות ממקור לא-ידוע, בהשוואה ל-85% מאלו עם ממאירות עורית (p<0.001). בנוסף, בחולים עם מלנומה ממקור לא-ידוע תועד מספר גדול יותר של אתרי גרורות (48% לעומת 39% מהחולים עם שלושה אתרי גרורות ומעלה, p=0.01).

מהנתונים עלה עוד כי גרורות למערכת העצבים המרכזית דווחו ב-38% מהחולים עם מלנומה ממקור שאינו ידוע ועל 18% בלבד מאלו עם מלנומה עורית (p<0.001), בעוד שרמות LDH מוגברות היו גם נפוצות יותר בחולים עם מלנומה ממקור לא-ידוע (12% לעומת 8%, p=0.01).

עם זאת, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות ושיעורי ההישרדות הכוללים לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות.

שיעורי רעילות על-רקע הטיפול היו דומים, כמו גם חומרת אירועים אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שבחולים עם מלנומה ממקור לא ידוע שכיחות גבוהה יותר של גורמים פרוגנוסטיים שליליים, באוכלוסייה זו תועדה תועלת לטיפולים חדשים בהיקף דומה לזה שתואר בחולים עם מלנומה עורית. לאור זאת, הם ממליצים כי גישות הטיפול יהיו דומות במקרים אלו.

 

J Am Acad Dermatol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה