האם ניתוח כריתת תוספתן מעלה את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Oncogene)

 חוקרים מסין מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Oncogene כי ממצאי מחקר מעידים על סיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, ככל הנראה משנית לשינויים לרעה בהרכב החיידק.

עוד ועוד עדויות מצביעות על כך שמיקרובים במערכת העיכול עשויים לשחק תפקיד בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, כאשר מחקרים אחרים הראו כי התוספתן עשוי לשחק תפקיד חשוב בשמירה על מגוון החיידקים במיקרוביום המעי. עם זאת, ההשפעה האפשרית של הסרת התוספתן על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום נותרה שנויה במחלוקת.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את הקשר האפשרי בין כריתת תוספתן ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

המחקר כלל שלושה חלקים: (1) הערכת אוכלוסיית מבוגרים הכוללת 129,155 מבוגרים לאחר כריתת תוספתן ואלו שלא עברו ניתוח זה להערכת הקשר הקליני בין כריתת תוספתן והסיכון לסרטן מעי גס ורקטום; (2) השלמת ריצוף מטגנומי של הצואה להערכת מאפייני מיקרוביום המעי במבוגרים לאחר כריתת תוספתן לעומת ביקורות תואמות ללא כריתת תוספתן; ו-(3) הערכת מודל עכברים עם סרטן מעי גס ורקטום וכריתת תוספתן לזיהוי מנגנוני השפעה של כריתת התוספתן על ממאירות מעי גס ורקטום.

במחקר אפידמיולוגי גדול השוו החוקרים את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בקרוב ל-44,000 מקרים לאחר כריתת תוספתן אל מול למעלה מ-85,000 ביקורות תואמות בגיל ומין, בהם לא בוצעה כריתת תוספתן. החוקרים מצאו כי לאורך 20 שנות מעקב, הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עלה ב-73% באלו לאחר כריתת תוספתן (יחס סיכון מתוקן של 1.73, p<0.001). הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום והפרעה בהרכב המיקרוביום במעי היה בולט יותר במבוגרים מעל גיל 50 שנים עם היסטוריה של כריתת תוספתן.

להערכת הרכב המיקרוביום במעי השלימו החוקרים ריצוף מטגנומי של דגימות צואה מ-314 משתתפים – 157 לאחר כריתת תוספתו ו-157 ביקורות – ומצאו שינויים משמעותיים בהרכב המיקרוביום של המעי באלו שעברו כריתת תוספתן. השינויים התאפיינו בעליה בשכיחות שבעה חיידקים מעודדי ממאירות מעי גס ורקטום, כולל Bacteroides vulgatus ו-Bacteroides fragilis וחסר חמישה חיידקים מגנים, כולל Collinsella aerofaciens ו-Enterococcus hirae.

להערכת ההשפעה של כריתת תוספתן על שינויים בהרכב המיקרוביום והתפתחות גידולי סרטן מעי גס ורקטום, החוקרים השלימו כריתת תוספתן או פרוצדורת דמה במודל עכברים ומצאו כי כריתת תוספתן עודדה התפתחות גידול מעי גס ורקטום דרך שינויים בהרכב המיקרוביום במערכת העיכול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על עליה אפשרית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בחולים לאחר כריתת תוספתן, זאת משנית לשינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול לאחר ההתערבות הניתוחית.

Oncogene, Dec 20, 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה