בטיחות ויעילות טיפול ב-Ticagrelor או Prasugrel לעומת Clopidogrel בחולים העוברים התערבות כלילית מילעורית בשל תסמונת כלילית כרונית (EuroIntervention)

במאמר שפורסם בכתב העת EuroIntervention מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Ticagrelor (ברילינטה) ו-Prasugrel (אפיאנט) משמשים יותר ויותר לטיפול בחולים עם תסמונות כליליות כרוניות העוברים התערבות כלילית מילעורית, עם עדות ליעילות ובטיחות דומה ל-Clopidogrel לאחר שנה אחת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי P2Y12 פוטנטיים כמו Ticagrelor ו-Prasugrel עדיפים על Clopidogrel בחולים עם תסמונת כלילית חדה העוברים התערבות כלילית מילעורית. לא ידוע אם יתרון זה נכון גם לחולים עם תסמונות כליליות כרוניות ולכן במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של שתי התרופות הללו לעומת Clopidogrel בחולים העוברים התערבות כלילית מילעורית בשל תסמונת כלילית כרונית.

מדגם המחקר כלל חולים שעברו התערבות כלילית מילעורית בשל תסמונת כלילית כרונית במרכז שלישוני בין 2014 ו-2019, אשר שוחררו תחת טיפול ב-Prasugrel או Ticagrelor ונבחנו אל מול אלו שטופלו ב-Clopidogrel. תוצא הסיום העיקרי היה משלב של תמותה ואוטם לבבי, כאשר תוצאים משניים כללו את שיעור אירועי דמם, אירועים מוחיים ורה-וסקולריזציה של כלי דם מטרה לאחר שנה אחת.

מדגם המחקר כלל 11,508 חולים, מהם 2,860 חולים תחת טיפול ב-Ticagrelor/Prasugrel (24.9%) ו-8,648 מטופלים ב-Clopidogrel (75.1%) עם עליה בתדירות הטיפול במעכבי P2Y12 פוטנטיים לאורך תקופת המחקר (p<0.001).

הטיפול ב-Clopidogrel היה נפוץ יותר בחולים עם גורמי סיכון מרובים, בעוד שמורכבות אנטומית או פרוצדורה נקשרה עם טיפול ב-Ticagrelor/Prasugrel (התערבות כלילית מילעורית לעורק שמאלי ראשי, ביפורקציה, מספר הנגעים).

לא תועדו הבדלים בשיעורי היארעות תמותה או אוטם לבבי בין הקבוצות (2.7% בקרב מטופלים ב-Ticagrelor/Prasugrel לעומת 3.1% בקרב מטופלים ב-Clopidogrel; יחס סיכון מתוקן של 0.86, p=0.33) או בתוצאי הסיום המשניים, כולל דימום (יחס סיכון מתוקן של 0.75, p=0.23).

בנוסף, החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעורי התוצא העיקרי בין תתי-קבוצות שונות שנבחנו במחקר, כולל חולים שעברו התערבות כלילית מילעורית מורכבת.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות ויעילות Prasugrel או Ticagrelor לעומת Clopidogrel בחולים עם תסמונת כלילית כרונית העוברים התערבות כלילית מילעורית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם לתכשירים אלו עשויה להיות עדיפות בחולים בסיכון תרומבוטי גבוה ובסיכון נמוך לדימומים.

 

EuroIntervention, Jan 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה