השגת יעדי איזון גליקמי מלווה בשיפור מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (Nutr Metab Cardiovasc Dis)

במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ייתכן שיפור בכבד שומני ובשלב פיברוזיס כבדי בעקבות שיפור איזון גליקמי והפחתת המוגלובין מסוכרר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases.

החוקרים בחנו א הנתונים אודות 637 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו במעכבי SGLT-2, אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או מעכב DPP-4 לשיפור האיזון הגליקמי בין השנים 2014 עד 2017 (60% גברים, גיל ממוצע של 61.6 שנים). בדיקת אולטרה-סאונד של הכבד הושלמה באופן שגרתי בכלל המשתתפים, כאשר מדדי Fatty Liver Index ו-FIB-4 (או Fibdrosis-4) שימשו כסמנים להערכת מצב הכבד.

מבוגרים עם ירידה של 1% ומעלה בריכוז המוגלובין מסוכרר לאורך 12 חודשים הוגדרו כחולים עם תגובה טובה (44%), אלו עם ירידה של 0.1-0.9% בריכוז המוגלובין מסוכרר הוגדרו כחולים עם תגובה מתונה לטיפול (36%) ומבוגרים ללא שינוי או עם עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר הוגדרו כחולים שלא הגיבו לטיפול (20%).

מתחילת המחקר ועד לאחר שנה אחת, במבוגרים עם איזון גליקמי טוב תועדה ירידה מריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע של 8.9% ל-6.86%, באלו עם תגובה מתונה לטיפול תועדה ירידה מריכוז מוצע של 7.89% ל-7.39% ובחולים שלא הגיבו לטיפול תועדה עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע מ-7.59% ל-8.23%. מדד מסת הגוף והיקף מותנים ירדו שניהם בכל הקבוצות. במבוגרים עם ירידה בהמוגלובין מסוכרר תועדה ירידה בכולסטרול כולל לאחר 12 חודשים, כאשר באלו עם תגובה גליקמית טובה תועדה גם ירידה בריכוז ALT.

טרם התחלת טיפול תרופתי, החוקרים זיהו קורלציה בין מדד Fatty Liver Index ובין ריכוז המוגלובין מסוכרר (p=0.001). לאחר תקנון לשינוי במדד מסת גוף, גיל, משפחת תרופות, המוגלובין מסוכרר התחלתי ומדד Fatty Liver Index התחלתי, החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין השינוי בהמוגלובין מסוכרר ובין השינוי במדד Fatty Liver Index לאחר שנה אחת (p<0.001). בקרב חולים עם תגובה טובה לטיפול התרופתי תועד השינוי הגדול ביותר במדד Fatty Liver Index לאחר שנה אחת, עם ירידה קטנה יותר בחולים עם תגובה מתונה לטיפול וללא שינוי בחולים שלא הגיבו לטיפול.

לא תוארה קורלציה בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין מדד FIB-4 בתחילת המחקר. עם זאת, לאחר שנה אחת, החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ומדד FIB-4 (p=0.001). במבוגרים עם תגובה טובה לטיפול תועדה הירידה הגדולה במדד FIB-4 מתחילת המחקר עד לאחר שנה אחת.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים אקראיים על-מנת לאשר את תוצאות המחקר וכן לבחון כיצד איזון גליקמי מתורגם לירידה בתכולת שומן בכבד.

Nutr Metab Cardiovasc Dis, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה