האם פעילות גופנית אינטנסיבית לפרק זמן קצר עשויה להגן מפני מחלת אלצהיימר? (J Physiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Journal of Physiology עולה כי אירועים קצרים של פעילות גופנית אינטנסיבית עשויים להגן על המוח מפני הידרדרות קוגניטיבית על-רקע גילי ע”י הגברת ייצור חלבון מרכזי המעורב בתהליכי למידה וזיכרון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי הן לצום לסירוגין והן לפעילות גופנית השפעה מגנה על מערכת העצבים; כאשר עליה חדה ברמות BDNF (או Brain-Derived Neurotrophic Factor) עשויה לעמוד בבסיס הקשר הנ”ל. עדויות קודמות רמזו כי ל-BDNF עשויה להיות השפעה משמעותית להאטת ואף עצירת תהליכים נוירו-דגנרטיביים בבעלי חיים, אך ניסיונות לנצל את ההשפעה המגנה של BDNF בבני אדם עד כה לא צלחו.

להערכת ההשפעה של צום ופעילות גופנית על ייצור BDNF, החוקרים השלימו מחקר שכלל 12 מבוגרים בריאים ובכושר, כולל 6 גברים ו-6 נשים, בגילאי 20-40 שנים.

במסגרת המחקר נבחנו רמות BDNF לאחר 20 שעות צום, רכיבה קלה וממושכת (90 דקות), רכיבה בעצימות גבוהה ולפרק זמן קצר (6 דקות) ושילוב של צום ופעילות גופנית.

מהנתונים עולה כי רכיבה בעצימות גבוהה לפרק זמן של שש דקות בלבד הייתה השיטה היעילה ביותר להעלאת רמות BDNF. צום למשך 20 שעות הוביל לעליה פי תשע במעבר גופי קטון למוח אך לא השפיע על ריכוזי BDNF במחזור הדם ההיקפי במנוחה או בזמן פעילות.

שש דקות של פעילות גופנית עצימה הביאו לעליה של פי 4-5 בריכוזי BDNF, בהשוואה לפעילות גופנית ממושכת ובעצימות נמוכה. בנוסף, תוארה קורלציה בין העלייה בריכוז BDNF שמקורו בפלזמה ובין עליה של פי שש ברמות לקטט בדם, ללא תלות בהזנה או בבדיקה בזמן צום.

החוקרים משערים כי במהלך פעילות גופנית מאומצת ולאחריה, לקטט המיוצר בשרירים עובר ונצרך ע”י המוח. נדרשת פעילות גופנית בעצימות גבוהה בכדי לעודד את המוח להחליף את הסובסטרט מגלוקוז ללקטט. החלפה זו של חומר הגלם במוח הוכחה כתורמת לתהליכים מוקדמים המעלים את ייצור BDNF במוח. עם זאת, בכדי לתת מענה לשאלה אם ממצאים אלו מתורגמים להפחתת הסיכון לדמנציה, יש להשלים מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הקטן שכלל מבוגרים בריאים אשר השלימו 6 דקות של רכיבה בעצימות גבוהה תועדה עליה גדולה יותר בריכוזי BDNF בדם בהשוואה למבוגרים שהשלימו רכיבה קלה לאורך פרק זמן ארוך או בהשוואה לרמות בדם בזמן צום. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים  בכדי ללמוד אם עליה קצרה בייצור BDNF בעקבות פעילות גופנית מאומצת הינה גישה יעילה למניעת הידרדרות קוגניטיבית על-רקע גילי בבני אדם.

J Physiol. Published online January 11, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: יורוליטין A בטיפול באלצהיימר

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: יורוליטין A בטיפול באלצהיימר

    פרופ’ רז מציג מחקר שבחן מתן יורוליטין A במודל אלצהיימר בעכברים, בו נמצא כי החומר עשוי למנוע שקיעה של עמילואיד בטא במח, ולהביא לעיכוב בהתפתחות המחלה. הטיפול לא נוסה בבני אדם, אך זמין לנטילה כתוסף מזון, ולכן פרופ’ מציע כי ניתן לשקול לקחת אותו כתוסף באנשים הנמצאים בסיכון גבוה לאלצהיימר. לטיפ בנושא שינה ופינוי זבל […]

  • הקריטריונים החדשים לאבחון אלצהיימר כוללים גם אבחון מבוסס ביומרקרים

    הקריטריונים החדשים לאבחון אלצהיימר כוללים גם אבחון מבוסס ביומרקרים

    אגודת האלצהיימר, גוף בינלאומי שמוקדש לטיפול, תמיכה ומחקר במחלה, פרסם הלילה קריטריונים חדשים לאבחון ואיפיון המחלה, ולקביעת דרגות חומרתה, והם כוללים לראשונה גם אבחון המבוסס על סמנים ביולוגיים. ראשי האיגוד הנוירולוגי בישראל: "מדובר במהפיכה באבחון המחלה. שונו הקריטריונים הבינלאומיים לאבחון אלצהיימר ולקביעת דרגות המחלה: מאבחון קליני בלבד, לאבחון המבוסס גם על סמנים ביולוגים, בדומה לאבחון מחלות אחרות, כמו: סרטן, מחלות לב וסוכרת"

  • שכיחות גבוהה של שבר ירך ראשון בנשים בעשור השביעי לחייהן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society)

    שכיחות גבוהה של שבר ירך ראשון בנשים בעשור השביעי לחייהן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society)

    בנשים עם צפיפות עצם נמוכה סיכוי גבוה יותר לדווח על שבר ירך ראשון בשנות ה-60 לחייהן, בהשוואה לגילאים מתקדמים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society. החוקרים התבססו על נתוני שברי ירך מסקר ה-National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2009-2010, 2013-2014 ו-2017-2018. הם כללו נשים מעל גיל 60 […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה