התועלת הקלינית של אבלציה ניתוחית לטיפול בפרפור פרוזדורים בזמן ניתוח מסתם מיטראלי (Heart Rhythm)

הוספת פרוצדורת MAZE לטיפול בפרפור פרוזדורים במהלך ניתוח מסתם מיטראלי הפחיתה את הסיכון לתמותה, אירועים מוחיים איסכמיים ואירועי דמם מג’ורי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Heart Rhythm.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרוצדורת Maze הינה הניתוח הנלווה העיקרי המבוצע במהלך ניתוחי מסתם מיטראלי בחולים עם פרפור פרוזדורים. מטרתם כעת הייתה לבחון את התועלת הקלינית של פרוצדורת MAZE במהלך ניתוח מסתם מיטראלי במדגם ארצי של National Health Insurance Service מדרום קוריאה.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים עם פרפור פרוזדורים שעברו ניתוח מסתם מיטראלי בין 2009 עד 2017. התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי התמותה, אירוע מוח איסכמי או המורגי, אשפוז בשל אירועי דמם ומשלב של תמותה, אירוע מוחי או דימום מג’ורי.

מדגם המחקר כלל 9,501 חולים, כאשר פרוצדורת Maze בוצעה בלמעלה ממחצית מהמקרים (58%). לאחר התאמה במאפייני הבסיס זוהו 3,376 זוגות תואמים של חולים שעברו פרוצדורת Maze וחולים שלא עברו את הפרוצדורה במהלך ניתוח מסתם מיטראלי.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתוצא הסיום המשולב היה נמוך יותר משמעותית בקרב חולים בהם בוצעה במקביל לניתוח מסתם מיטראלי גם אבלציה כירורגית של פרפור פרוזדורים, בהשוואה לאלו בהם לא בוצעה פרוצדורת Maze במהלך הניתוח הלבבי (יחס סיכון של 0.799, רווח בר-סמך 95% של 0.731-0.873).

העדיפות של פרוצדורת Maze הייתה דומה בהערכת האירועים הקליניים הפרטניים, כולל תמותה (יחס סיכון של 0.795, רווח בר-סמך 95% של 0.711-0.889), אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 0.788, רווח בר-סמך 95% של 0.67-0.926) ודימום מג’ורי (יחס סיכון של 0.749, רווח בר-סמך 95% של 0.627-0.895), אך לא זוהה יתרון משמעותי בהערכת הסיכון לתוצאות אירוע מוחי המורגי.

מניתוח לפי תתי-קבוצות של תוצא הסיום המשולב עלה כי התועלת של שילוב פרוצדורת Maze במהלך ניתוח מסתם מיטראלי תוארה גם בחולים בגילאי 70 שנים ומעלה ואלו מתחת לגיל 70, בין אם בוצע ניתוח תיקון או ניתוח החלפת מסתם מיטראלי, בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc של 4 נקודות ומעלה או פחות מ-4 נקודות וללא תלות בפתולוגיה של המסתם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת הקלינית של הוספת אבלציה ניתוחית של פרפור פרוזדורים לניתוח מסתם מיטראלי, עם עדות להשפעה מגנה מפני אירועים מוחיים איסכמיים, דימומים מג’וריים ותמותה.

 

Heart Rhythm, Sep 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה