טיפול אנטיביוטי קצר-טווח בטוח בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה (JAMA Pediatr)

בילדים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה ואינה חמורה, קורס קצר של טיפול אנטיביוטי הדגים תוצאות דומות לטיפול אנטיביוטי ארוך יותר, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול אנטיביוטי קצר טווח עשוי לשפר את ההיענות לטיפול ולהפחית את הסיכון לתופעות לוואי על-רקע טיפול תרופתי ועלויות טיפול רפואי. עם זאת, על-סמך עדויות מעטות, מרבית הקווים המנחים ממליצים על טיפול אנטיביוטי ממושך יותר בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase, Web of Science, Cochrane Library ושלושה מאגרי נתונים מסין לזיהוי מחקרים שפורסמו עד סוף חודש מרץ בשנת 2022. הם התמקדו במחקרים קליניים אקראיים שהשלימו השוואה בין טיפול אנטיביוטי קצר יותר ובין טיפול ממושך יותר בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה.

הסקירה כללה נתונים מתשעה מחקרים אקראיים שפורסמו עד סוף חודש מרץ בשנת 2022 וכללו 11,143 ילדים, מהם 98% בגילאי 2-59 חודשים; 58% בנים) עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה. המחקרים בחנו אם טיפול קצר אינו-נחות בהשוואה לטיפול ארוך יותר ע”י השוואת משטרי טיפול שכללו 3 ימים לעומת 5-10 ימים או 5 ימים לעומת 7-10 ימים.

במסגרת המחקר נבחן הסיכון לכישלון טיפול, אשר הוגדר בנוכחות המשך דלקת ריאות או הופעה חדשה של סימני מדאיגים של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (לתרגיה, אובדן הכרה, פרכוסים, או חוסר יכולת לשתות, עליה בחום הגוף (מעל 38) לאחר השלמת הטיפול, שינוי טיפול אנטיביוטי, אשפוז, תמותה, פספוס למעלה משלוש מנות תרופת המחקר, הפסקת מעקב או הסרת ההסכמה של המטופל.

שמונה מחקרים דיווחו על כישלון טיפול ב-12.8% לעומת 12.6% מהמטופלים שחולקו באקראי לקבלת טיפול אנטיביוטי קצר, לעומת טיפול אנטיביוטי ארוך יותר. מעדויות באיכות גבוהה עלה כי קורס טיפול קצר יותר היה לא-נחות בהשוואה למתן טיפול לפרק זמן ארוך יותר בהערכת הסיכון לכישלון טיפול אנטיביוטי בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה (סיכון יחסי של 1.01, רווח בר-סמך 95% של 0.92-1.11).

טיפול אנטיביוטי במשך שלושה ימים היה לא-נחות בהשוואה לטיפול בן חמישה ימים מבחינת הסיכון לכישלון טיפול (יחס סיכון של 1.01, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.12) וקורס טיפול בן חמישה ימים היה לא-נחות בהשוואה לטיפול שניתן למשך עשרה ימים (יחס סיכון של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.50-1.53).

קורס טיפול אנטיביוטי קצר יותר לווה בשיעור נמוך יותר של גסטרואנטריטיס (יחס סיכון של 0.79, רווח בר-סמך 95% של 0.66-0.95) והיעדרות מעטה יותר של המטפל (יחס שיעורי היארעות של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.84).

ממצאי הסקירה מעידים כי קורס טיפול אנטיביוטי קצר יותר אינו-נחות בהשוואה לטיפול הניתן לפרק זמן ארוך יותר בילדים בגילאי 2-59 חודשים עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה. החוקרים קוראים לרופאים לשקול מתן טיפול אנטיביוטי לפרק זמן קצר יותר בילדים עם דלקת ריאות לא-חמורה שנרכשה בקהילה.

 

JAMA Pediatr. 2022;176(12):1199-1207

 

לידיעה ב-Healio

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה