המיקרוביוטה של מערכת העיכול קשורה לסיכון מוגבר לאי ספיקת לב (Circulation: Heart Failure)

מחקר חדש הוכיח כי המיקרוביוטה של המעי עלולה להגביר את הסיכון להופעתן של מחלות לב וכלי דם, ובעיקר אי ספיקת לב

מחקר חדש הוכיח כי המיקרוביוטה של המעי עלולה להגביר את הסיכון להופעתן של מחלות לב וכלי דם, ובעיקר אי ספיקת לב. זאת ככל הנראה עקב רמות מוגברות של פנילאצטיל גלוטמין (PAG), תוצר לוואי שנוצר מפירוק חלבון ע”י המיקרואורגניזמים שבמעיים. מחקרים קודמים הוכיח שרמות מוגברות של חלבון זה קשורות גם לסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב, שבץ מוחי ומוות. מחקר זה התרפסם לראשונה ב-16 לדצמבר ב-Circulation: Heart Failure.

החוקר הראשי, ד”ר סטנלי הייזן, יו”ר המחלקה למדעי הלב, כלי הדם והמטבוליזם והמטבוליים במרפאת קליבלנד, אוהיו, כותב כי “המחקר מעלה את האפשרות המרגשת שהמיקרוביוטה של המעי עשויה להוות יעד אטרקטיבי לטיפולים חדשניים עבור אי ספיקת לב”. הוא הוסיף ואמר כי “אנשים בעלי מיקרוביום שנוטה לייצר PAG נוטים יותר לפתח מחלות לב וכלי דם, כולל אי ספיקת לב”.

המחקר בדק את הקשר בין רמות PAG בפלזמה לבין אי ספיקת לב, מקטע הפליטה של חדר שמאל (LVEF) ו- NT-proBNPבקרב שתי קבוצות נפרדות של מטופלים שעברו אנגיוגרפיה כלילית. בשתי הקבוצות נמצא קשר תלוי מינון בין רמות PAG בפלזמה לבין הופעת אי ספיקת לב וסימני החומרה (מקטע הפלטה ו-NT-proBNP) בתקנון לגורמי הסיכון האחרים והתפקוד הכלייתי.

הייזן אמר כי “ממברנת המעי היא האיבר האנדוקריני הגדול ביותר בגוף. היא מייצרת חומרים ביו-אקטיביים רבים בעלי מולקולות קטנות, אשר מזוהים ע”י קולטנים. ביצוע מניפולציה על המיקרוביום או על הקולטנים היא אסטרטגיה חדשה ברפואה”.

השלב הבא במחקר יכלול זיהוי חיידקים ואנזימים אשר מייצרים PAG ופיתוח תרופות שמעכבות את התהליך. תרופות עתידיות אלה עשויות להיות קלות לפיתוח, מכיוון שהן לא יצטרכו להיספג במערכת העיכול ולכן יכולות להיות בעלות פרופיל בטיחות טוב יותר.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה