כריתה מלאה של בלוטת התריס בטוחה במרבית הקשישים עם מחלת גרייבס (Thyroid)

אשפוז

חלק קטן מהקשישים שעברו כריתה מלאה של בלוטת התריס לטיפול במחלת גרייבס פיתחו היפופאראתירואידיזם שדרש טיפול בקלציטריול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Thyroid.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול ניתוחי הכולל כריתה מלאה של בלוטת התריס אינו מהווה את אפשרות הטיפול הטובה ביותר בכלל הקשישים עם מחלת גרייבס, שחלקם מצויים בסיכון ניתוחי גבוה בשל בעיות רפואיות אחרות. עם זאת, ניתוח עשוי להיות אפשרות טובה בחלק מהקשישים, כולל אלו עם זפק גדול או תסמיני, מחלת תריס עינית, היפרפאראתירואידיזם ראשוני נלווה, או אלו המעוניינים בטיפול מהיר ודפיניטיבי לפעילות-יתר של בלוטת התריס.

החוקרים ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסייה שכלל 4,650 מבוטחי מדיקייר עם אבחנה של מחלת גרייבס שעברו כריתה מלאה של בלוטת התריס בין השנים 2007 ו-2017 (גיל ממוצע של 72.8 שנים; 85.6% נשים). מדד שבריריות שימש לסיווג החולים כבריאים, במצב קדם-שברירי, שבריריות קלה או שבריריות בדרגה מתונה-עד-חמורה. היפופאראתירואידיזם קבועה הוגדרה בנוכחות מרשם לקלציטריול 6-12 חודשים לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס.

מהנתונים עלה כי 2.2% מהחולים שנכללו במחקר פיתחו היפופאראתירואידיזם קבוע וטופלו בקלציטריול לאחר הניתוח. מבין אלו שקיבלו מרשם לקלציטריול , ב-29.8% היה קוד אבחנה של היפופאראתירואידיזם.

מבוגרים עם היפופאראתירואידיזם קבוע היו מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו שלא פיתחו הפרעה זו (גיל ממוצע של 74.2 לעומת 72.8 שנים; p=0.04). בניתוח רב-משתני מצאו החוקרים כי מבוגרים בגילאי 76 שנים ומעלה היו בסיכון גבוה יותר להיפופאראתירואידיזם קבוע לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס בשל מחלת גרייבס, בהשוואה למבוגרים בגילאי 66-75 שנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.68, רווח בר-סמך 95% של 1.13-2.51). לא זוהו מאפייני חולים נוספים אשר נקשרו עם הסיכון להיפופאראתירואידיזם קבוע.

מעט מבוגרים פיתחו סיבוכים בתר-ניתוחיים אחרים לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס, כאשר 2.1% אובחנו עם המטומה צווארית ו-0.9% נדרשו לניקוז המטומה בתוך שבועיים מהניתוח. פגיעה זמנית או קבוע בעצב הלרינגאלי החוזר תועדה ב-3.9%, כאשר 1.6%פיתחו נזק עצבי 6-12 חודשים לאחר הניתוח.

החוקרים מציינים כי הם לא לקחו בחשבון את הניסיון של המנתח וממליצים כי חולים מבוגרים המעוניינים בניתוח למחלת גרייבס יפנו למנתח מנוסה להפחתת הסיכון לסיבוכים.

ממצאים אלו עשויים לסייע לחולים מבוגרים לקבל החלטה מושכלת יותר אודות אפשרויות הטיפול במחלת גרייבס.

 

Thyroid, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Cancer עולה כי דלף מהשקה, מחלות לב וכלי דם וסוכרת הינם גורמי סיכון אפשריים להיצרות בהשקה של הוושט בחולים לאחר כריתת וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון להיצרות בהשקה בחולים עם סרטן וושט לאחר כריתת וושט. היצרות בהשקה הינה הסיבוך ארוך הטווח הנפוץ ביותר בחולים לאחר […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • השפעות גיל החולה על תוצאות טיפול ב- Teprotumumab כנגד מחלת תריס עינית (Ophthalmology)

    השפעות גיל החולה על תוצאות טיפול ב- Teprotumumab כנגד מחלת תריס עינית (Ophthalmology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Ophthalmology עולה כי רבע מהחולים שטופלו ב- Teprotumumab כנגד מחלת תריס עינית (Thyroid Eye Disease) נדרש טיפול חוזר בתוך שנה אחת, כאשר בחולים מבוגרים יותר תועד סיכוי גבוה יותר להידרש לטיפול נוסף כנגד המחלה העינית. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 119 חולים (גיל ממוצע של 54 שנים; 76.5% נשים) משלושה מרכזים בארצות […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה