סקירה לסרטן ערמונית עם PSA וביצוע ביופסיה מכוונת לאחר MRI בלבד הפחיתה אבחון יתר (NEJM)

ערמונית

מחקר חדש שפורסם ב- New England Journal of Medicine הראה שביצוע MRI וביופסיה לפי נגעים חשודים בגברים עם PSA מוגבר, במקום ביופסיה שיטתית, הפחית בחצי את הסיכון לאבחון סרטן ערמונית שאינו משמעותי קלינית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סקירה לסרטן ערמונית מביאה לשיעור גבוה של אבחון יתר. לא ידוע מה האלגוריתם המתאים ביותר לסקירת אוכלוסיות שאינן בסיכון גבוה.

המחקר כלל 37,887 גברים בגילאים 50-60 שהוזמנו לבצע בדיקת PSA תקופתית. גברים עם רמת PSA של 3 נ”ג/מ”ל או גבוהה יותר עברו בדיקת MRI של הערמונית. שליש מהמשתתפים נבחרו אקראית כקבוצת ביקורת ועברו ביופסיה שיטתית בנוסף לביופסיה מכוונת לפי נגעים חשודים ב-MRI. שאר המשתתפים שוייכו לקבוצת המחקר ועברו ביופסיה מכוונת רק אם נצפו נגעים חשודים ב-MRI. התוצא העיקרי היה סרטן ערמונית שאינו משמעותי קלינית, שהוגדר לפי מדד גליסון של 3+3. התוצא השניוני היה סרטן ערמונית משמעותי קלינית, שהוגדר כמדד גליסון של לפחות 3+4. בוצעה גם הערכת בטיחות.

מתוך הגברים שהוזמנו לבדיקה, 17,980 (47%) השתתפו במחקר. בקבוצת המחקר 66 מתוך 11,986 (0.6%) קיבלו אבחנה של סרטן ערמונית שאינו משמעותי קלינית, לעומת 72 מתוך 5,994 (1.2%) משתתפים בקבוצת הביקורת (סיכון יחסי RR 0.46, רווח בר סמך 95% של 0.33-0.64, P<0.001).

אבחנת סרטן ערמונית משמעותי קלינית הייתה דומה בשתי הקבוצות עם יחס סיכון של 0.81 (רווח בר סמך 95% של 0.6-1.1). סרטן ערמונית משמעותי קלינית שאובחן על ידי ביופסיה שיטתית נמצא אצל 10 גברים בקבוצת הביקורת – כל המקרים היו ברמת סיכון נמוכה, עם מעורבות מחלה בנפח נמוך ונוהלו על ידי מעקב פעיל. אירועים חריגים חמורים היו נדירים (<0.1%) בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים שהימנעות מביופסיה שיטתית וביצוע רק ביופסיות לאחר תוצאות MRI כסקירה לסרטן ערמונית וגילוי מוקדם במטופלים עם PSA מוגבר, הפחיתה בחצי את הסיכון לאבחון יתר, במחיר של איחור באבחון של סרטן ערמונית בסיכון בינוני באחוז קטן מהמטופלים.

לכתבה ב-Medscape

NEJM, December 8 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה