מגמת ירידה עולמית של יותר מ-50% בספירת הזרע של גברים (N12)

מחקר בינלאומי חדש שנערך בהובלת האוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה חושף מגמת ירידה עולמית ומתמשכת בספירת הזרע של גברים ברחבי העולם.

מחקר שנערך ב-2017 מצא ירידה של כ-50 אחוזים בספירת הזרע בין השנים 1973-2011 אצל גברים באירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה. מחקר ההמשך, שהתפרסם אמש ב-Human Reproduction Update כלל עדכון של מאגר הנתונים, מה שאפשר בדיקת המגמות בשאר העולם- אפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה, וגם בישראל. לדברי החוקרים, ספירת הזרע אינה רק מדד מרכזי לפוריות הגבר אלא נתון שעשוי לתת אינדיקיציה גם לגבי תחלואה ותמותה. פרופ’ חגי לוין מביה”ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה הוביל את המחקר, שסקר למעלה מעשרת אלפים פרסומים מדעיים שבחנו את איכות הזרע בגברים ברחבי העולם, וכלל בסופו של דבר 223 מחקרים מ-53 מדינות. החוקרים התמקדו באוכלוסיה הכללית ובחנו את מגמות איכות הזרע לאורך התקופה ובמיוחד לאחר שנת 2000.  המחקר מצא נתונים מדאיגים: ריכוז וספירת הזרע הכוללת בירידה של 50%, ספירת הזרע הכללית בירידה של 62%- וזאת לאורך תקופת המחקר כולה. החוקרים מצאו כי בגברים ממדינות אירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה הראו את הירידה הבולטת ביותר, אך הירידה נרשמה לרוחב כל הנבדקים ברחבי העולם. בנוסף, נראה שהמגמה מתחזקת עם השנים.

בכתבה ב-N12 אומר פרופ’ לוין כי “אנחנו רואים ירידה באיכות הזרע שהולכת ומחמירה עם השנים… קרוב לוודאי שלעולם המשתנה סביבנו יש השפעה על כך. החשודים העיקריים הם התחממות הגלובלית וזיהום אוויר, אבל גם חשיפה לחומרים כימיים, עישון טרם הלידה, חשיפה לחומרי הדברה, לחץ נפשי ותזונה לקויה יכולים להשפיע”.

הוא קורא לחוקרים, קובעי מדיניות ולרשויות הבריאות בעולם ובישראל להתייחס למצב ולנקוט פעולות לתיקון המצב, לחקור את הסיבות לירידה ולנסות למנוע את המשך ההדרדרות. הוא מוסיף כי יתכן שהגיעה העת להציע אפשרות לשימור זרע איכותי בהקפאה בגברים צעירים כדי להבטיח פוריות בעתיד.

 

לכתבה ב-N12 הקליקו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה