טיפול במעכבי JAK אינו מלווה בסיכון גבוה יותר מ-Adalimumab לסיבוכים לבביים (Ann Rheum Dis)

הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים ותרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית אינו שונה בין אלו שטופלו בתרופות ממשפחת מעכבי Janus Kinase (מעכבי JAK) ובין אלו שטופלו ב-Adalimumab (יומירה), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלה חשש בנוגע לסיכון לתסחיף ותרומבואמבוליזם ורידי כמו גם סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול במעכבי JAK, כולל Tofacitinib (קסלג’אנז) ו-Baricitinib (אולומיאנט).

להערכת ההשפעה של מעכבי JAK על שיעור סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים ממערכת הבריאות הצרפתית. הם התמקדו במבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה אשר קיבלו לפחות מרשם אחד לטיפול במעכב JAK בין תחילת יולי בשנת 2017 ועד סוף חודש מאי בשנת 2021. במקביל, הם אספו נתונים אודות מבוגרים שהחלו טיפול ב-Adalimumab באותה תקופה.

התוצא העיקרי של המחקר היה הופעת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (כולל אוטם לבבי חד ואירוע מוחי איסכמי) או תרומבואמבוליזם ורידי (תסחיף ריאתי ואירוע תרומבואמבולי ורידי) במהלך המעקב.

מדגם המחקר כלל 15,835 חולים, מהם 8,481 חולים בזרוע הטיפול במעכבי JAK ו-7,354 חולים שטופלו ב-Adalimumab. מהנתונים עולה כי בקרב המטופלים במעכבי JAK תועדו 52 מקרים של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, זאת בהשוואה ל-35 מקרים בקרב מטופלים ב-Adalimumab. בנוסף, תועדו 75 מקרים של תרומבואמבוליזם ורידי בקרב מטופלים במעכבי JAK ו-32 מקרים בקרב אלו שלא נחשפו לתרופות ממשפחה זו.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בקרב מטופלים במעכבי JAK לעומת מטופלים ב-Adalimumab לא היה שונה משמעותי (יחס סיכון של 1.00, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.50). הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בקרב מטופלים במעכבי JAK, בהשוואה למטופלים ב-Adalimumab, גם כן לא היה שונה משמעותית (יחס סיכון של 1.1, רווח בר-סמך 95% של 0.7-1.6). ממצאים אלו היו עקביים בחולים בגילאי 65 שנים ומעלה עם לפחות גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות מעכבי JAK לעומת Adalimumab מבחינת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, כולל חולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

 

Ann Rheum Dis, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה