השפעות משמעותיות של ניתוח בריאטרי על הלב (JACC)

השמנה בגיל המבוגר
מחקר חדש מראה שירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי נקשרה להפחתת לחץ דם, הורדת רמת גלוקוז בצום, רה-מודלינג של חדר שמאל וכן להפחתת שומן ויסראלי

מחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American College of Cardiology מראה שירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי נקשרה להפחתת לחץ דם, הורדת רמת גלוקוז בצום, רה-מודלינג של חדר שמאל וכן להפחתת שומן ויסראלי. למרות שמחקרים קודמים הראו השפעות חיוביות של ירידה במשקל על הלב לאחר ניתוח בריאטרי, רובם היו לטווח קצר ולא בדקו ספציפית את ההשפעות של הפחתת שומן ויסראלי, דיווחו החוקרים ל-Medscape.

החוקרים סקרו נתוני אקו לב מ-213 חולים בעלי השמנה חולנית לפני ניתוח בריאטרי ויותר מ-180 ימים לאחריו. בנוסף, הם מדדו רקמת שומן ויסראלי (VAT) של 52 חולים באמצעות CT. הגיל הממוצע של החולים היה 54 שנים, מדד מסת הגוף הממוצע היה 45 ק”ג/מ”ר, 67% היו נשים. מחלות נלוות כללו יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה ודום נשימה חסימתי בשינה, והתוצא העיקרי של המחקר היה שינויים במבנה ותפקוד הלב.

לאחר מעקב חציוני של 5.3 שנים, החולים הגיעו לירידה של 23% בממוצע במשקל הגוף וירידה של 22% ב-BMI. ב-52 החולים שביצעו סריקות בטן, שטח רקמת השומן הויסראלי ירד ב-30% בסך הכל, כאשר שינויים במסת החדר השמאלי היו בקורלציה מובהקת לשינויים ברקמת השומן הויסראלי. בנוסף, עובי השומן האפיקרדאלי ירד ב-14% בסך הכל. החוקרים ציינו גם כי המתח האורכי של החדר השמאלי והימני השתפר במהלך המעקב, אך המתח העלייתי השמאלי החמיר. לכן, למרות שמנגנון הפעולה עדיין לא ברור במלואו, התוצאות מצביעות על כך שתהליך הרה-מודלינג של החדר השמאלי היה קשור לשומן הויסראלי ולא לשומן תת עורי, כתבו החוקרים ל-Medscape. הם גם גילו כי מתח החדר הימני נמצא בקורלציה הפוכה עם השומן הויסראלי, אך לא עם משקל הגוף או BMI.

במחקר הנוכחי, “שומן הויסראלי היה קשור בצורה החזקה ביותר לתהליך הרה-מודלינג של הלב בהשמנת יתר, ושינויים בשומן זה היו קשורים בעיקר לשיפורים במבנה הלב בעקבות ירידה במשקל”, אמר החוקר הראשי ל-Medscape. “זה תומך בתפיסה לפיה עודף שומן ויסראלי ממלא תפקיד מפתח ב-HFpEF, בייחוד בבטן ומסביב ללב”, אמר.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- JACC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה