שיפור רגישות ליוד רדיואקטיבי בטיפול בסרטן בלוטת התריס (Clinical Cancer Research)

מחקר חדש מראה כיצד להתמודד עם עמידות לטיפול ביוד רדיואקטיבי בחולים עם סרטן בלוטת התריס

מחקר חדש שפורסם ב-Clinical Cancer Research מראה כיצד להתמודד עם עמידות לטיפול ביוד רדיואקטיבי בחולים עם סרטן בלוטת התריס. החוקרים מדווחים כי שילוב של מעכב MEK – trametinib, ומעכב BRAF – dabrafenib, החזיר את ספיגת היוד הרדיואקטיבית ב-2 מתוך 6 חולים (33%) עם סרטן בלוטת התריס עם מוטציה ב-BRAF. מדובר במחקר הראשון המדווח על ספיגה מוצלחת של יוד רדיואקטיבי עם מעכב BRAF בחולים הנושאים את המוטציה, מציינים החוקרים ל-Medscape.

במחקר, החוקרים פנו לאתגר שהעסיק אונקולוגים במשך זמן רב: כיצד לשחזר את ספיגת היוד הרדיואקטיבי בחולים עם סרטן בלוטת התריס שאינו ניתן לכריתה או גרורתי. מחקר קודם שבחן את הספיגה באמצעות מעכב MEK – selumetinib לבדו החזיר את הספיגה רק ב-1 מתוך 9 חולים עם מוטציות BRAF (11%). בגלל כישלונות העבר, בעת תכנון המחקר החדש הזה, החוקרים חשבו שהם זקוקים לעיכוב חזק יותר של מסלול MAPK – המסלול המטבולי שמוביל לאובדן רגישות ליוד בסרטן בלוטת התריס, בחולים עם מוטציות BRAF. הם סברו שהם שיש צורך בעיכוב משמעותי יותר ממעכבי MEK בלבד, ועל כן בחנו גישה של 2 תרופות. המחקר הנוכחי אישר בנוסף שעיכוב MEK לבדו יכול לשחזר ספיגת יוד רדיו עבור חולים ללא מוטציות BRAF, כאשר הספיגה שוחזרה ב-5 מתוך 14 חולים (36%) שלא נשאו את המוטציה
.
מטופלים היו כשירים להירשם למחקר אם היה להם סרטן בלוטת התריס ממקור פוליקולרי שאינו נתיח ו\או עמיד בפני יוד
, וצוות המחקר דרש בנוסף גודל נגע מינימלי של 1.5 ס”מ. 20 החולים שהשתתפו טופלו ב-trametinib 2מ”ג מדי יום במשך 21 ימים, בתוספת Dabrafenib 75 מ”ג פעמיים ביום, זאת בששת החולים עם מוטציות BRAF. שבעת החולים שבהם הוחזרה ספיגת היוד הרדיואקטיבית – טופלו לאחר מכן עם רדיואיודין-131. לחמישה מתוך השבעה הייתה מחלה יציבה בהדמיה תוך שנה, לאחד הייתה תגובה חלקית ולאחד הייתה מחלה מתקדמת.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Clinical Cancer Research

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה