טיפול ב-Pirfenidone עשוי להאט הידרדרות תפקוד ריאתי בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (מתוך כנס ה-ERS)

מנתוני מחקר TRAIL1 בשלב 2 עולה כי טיפול ב- Pirfenidone (אסברייט) האט את קצב הידרדרות תפקוד ריאתי בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (RA-ILD) עם פרופיל בטיחות דומה לזה שתואר במחקרים קודמים להערכת הטיפול התרופתי.

עם זאת, החוקרים כותבים כי יש לנקוט משנה זהירות בפרוש הממצאים מאחר והמחקר הופסק מוקדם ולא היה בעל עוצמה מספקת להערכת התוצא העיקרי, אשר כלל משלב של הידרדרות של 10% ומעלה במדד FVC (או Forced Vital Capacity) או תמותה לאורך 52 שבועות טיפול.

המחקר בשלב 2 היה מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, כפל-סמיות, שכלל חולים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית ומעורבות של 10% ומעלה עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית להערכת היעילות, בטיחות וסבילות של Pirfenidone.

החוקרים תכננו לגייס 270 חולים לעוצמה של 80% לזיהוי הבדלים בין חולים שטופלו ב- Pirfenidone ואלו בזרוע הפלסבו. עם זאת, לאור אתגרים במהלך מגפת הקורונה, המחקר הופסק מוקדם לאחר גיוס 123 חולים בלבד. מבין אלו, 63 חולים חולקו באקראי לזרוע טיפול ב- Pirfenidone ו-60 חולים חולקו לזרוע הפלסבו. בסופו של דבר, 51 מהחולים בזרוע ההתערבות ו-51 מהחולים בזרוע הפלסבו השלימו את המחקר.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים בשיעורי התוצא העיקרי של המחקר, ירידה של 10% ומעלה במדד FVC% או תמותה, כאשר שיעור המקרים עמד על 11% בזרוע הטיפול ב- Pirfenidone ועל 15% בזרוע הפלסבו (יחס סיכויים של 0.67, p=0.48).

עם זאת, קצב ההידרדרות המשוער במדד FVC היה איטי יותר בקרב מטופלים ב- Pirfenidone לעומת אלו בזרוע הפלסבו (שינוי שנתי ממוצע של 66- מ”ל לעומת 146- מ”ל, p=0.0082; שינוי של 1.02%- לעומת 3.21%-, בהתאמה, p=0.0028).

יתרה מזאת, ההשפעות של Pirfenidone על הידרדרות FCV תועדו גם כאשר החוקרים בחנו את החולים עם מחלת ריאות בדפוס Usual Interstitial Pneumonia בבדיקת CT (ירידה של 43- מ”ל לעומת 169- מ”ל במדד FVC; p=0.0014; שינוי של 0.2%- לעומת 3.81%-, בהתאמה; p=0.0002).

באשר לתוצאים המשניים, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהידרדרות של 10% ומעלה במדד FVC, תדירות התקדמות מחלה, הערכות קוצר נשימה, שיעורי תמותה מכל-סיבה, או שיעור אשפוזים, אשפוזים עקב בעיות נשימתיות או התלקחויות נשימתיות הדורשות אשפוז.

במהלך המחקר לא תועדו סוגיות בטיחות חדשות הנוגעות לטיפול ב- Pirfenidone בהשוואה למחקרים קודמים להערכת הטיפול בחולים עם RA-ILD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במחקר האקראי הראשון להערכת טיפול אנטי-פיברוטי המתמקד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת אך הטיפול ב- Pirfenidone לווה בהידרדרות איטית יותר בתפקודי הריאתי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את השפעות הטיפול התרופתי באוכלוסייה זו.

 

מתוך כנס ה-European Respiratory Society

 

לידיעה ב-Healio

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם טיפול הורמונאלי חליפי בנשים לאחר מנופאוזה מעלה את הסיכון לסרקואידוזיס? (Eur J Epidemiol)

    האם טיפול הורמונאלי חליפי בנשים לאחר מנופאוזה מעלה את הסיכון לסרקואידוזיס? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים משבדיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי בנשים לאחר-מנופאוזה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של סרקואידוזיס, כאשר הסיכון הגדול ביותר תועד בנשים שקיבלו טיפול סיסטמי באסטרוגן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיא היארעות סרקואידוזיס הינה בנשים בגילאי 50-60 שנים, במקביל […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • פעילות גופנית תחת השגחה ארוכת טווח משפרת יכולת תפקודית בחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (Rheumatology)

    פעילות גופנית תחת השגחה ארוכת טווח משפרת יכולת תפקודית בחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (Rheumatology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית תחת השגחה לאורך זמן מלווה בשיפור משמעותי ביכולת התפקודית ואיכות החיים של חולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (Axial Spondyloarthritis) ומגבלה תפקודית חמורה. במסגרת מחקר בן 52 שבועות בחנו החוקרים את היעילות של פעילות גופנית מותאמת אישית במבוגרים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה