שימוש בסיגריות אלקטרוניות מעלה את הסיכון לאוטם לבבי (Int J Cardiol)

 בקרב מבוגרים המדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות סיכון מוגבר להתפתחות אוטם לבבי , בהשוואה לאלו שאינם משתמשים בסיגריות אלקטרוניות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology. עם זאת, העלייה בסיכון לאוטם לבבי עם סיגריות אלקטרוניות נמוכה משמעותית מהעלייה בסיכון עם סיגריות רגילות.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-רקע המודעות הרבה באשר להשפעות המזיקות של עישון סיגריות, מבוגרים רבים בוחרים באפשרות של סיגריות אלקטרוניות. עם זאת, מחקרים רבים הראו כי סיגריות אלקטרוניות אינן חפות מנזק והשימוש בהן עשוי להביא לעליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

 החוקרים השלימו סקירה שיטתית בהתאם להנחיות PRISMA והשלימו חיפוש אלקטרוני בחמישה מאגרי נתונים לזיהוי מאמרים רלבנטיים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לאוטם לבבי על-רקע שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

 הסקירה כללה ארבעה מחקרים עם 585,306 משתתפים. מבין אלו, 19,435 דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות, 1,693 דיווחו על שימוש בסיגריות רגילות ו-553,095 שללו שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

 מהנתונים עולה כי 7.0% מאלו שדיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות אובחנו עם אוטם לבבי, בהשוואה ל-7.7% מאלו שדיווחו על עישון סיגריות רגילות ו-6.5% מאלו שלא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות. שימוש בסיגריות אלקטרוניות לווה בעליה של 33% בסיכון לאוטם לבבי (יחס סיכויים של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.56) בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות. עם זאת, השימוש בסיגריות אלקטרוניות לווה בסיכון נמוך משמעותית לאוטם לבבי בהשוואה לשימוש בסיגריות רגילות (יחס סיכויים של 0.61, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.93). 

 ממצאי המחקר מעידים כי סיגריות אלקטרוניות מעלות את הסיכון להתפתחות אוטם לבבי, אם כי העלייה בסיכון הנ”ל קטנה יותר בהשוואה לשימוש בסיגריות רגילות.

 

Int J Cardiol, Sep 7, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה