רמות CRP מנבאות תגובה לטיפול בתרופות ממשפחת SSRI כנגד דיכאון (Journal of Affective Disorders)

בחולים עם דיכאון ורמות גבוהות של CRP (או C-Reactive Protein) תועדה תגובה פחות טובה לטיפול בתרופות ממשפחת Selective Serotonin Reuptake Inhibitor (או SSRI) בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות של הסמן הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Affective Disorders.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי רמות CRP עשויות לנבא תגובה לטיפול נוגד-דיכאון בחולים עם דיכאון, אך אלו היו קטנים ומוגבלים ואין נתונים ממחקרים גדולים בתנאי עולם-אמיתי.

לצורך המחקר הנוכחי, החוקרים זיהו מטופלים בגילאי 12-60 שנים שהשלימו בדיקות לקביעת רמות CRP. המשתתפים היו במעקב במרפאות חוץ או בביקורים טלפוניים לאיסוף מידע אודות טיפול תרופתי והערכת היעילות על-פי מדד Clinical Global Impressions-Improvement Scale.

רמות CRP סווגו לרמה נמוכה (ריכוז קטן מ-1 מ”ג/ליטר) ורמה גבוהה (1 מ”ג/ליטר ומעלה). התוצא העיקרי של המחקר היה יעילות לפי רמות CRP של הטיפול התרופתי ב-SSRI, SNRI (או Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitors), אגוניסטים לקולטנים למלטונין ותרופות ממשפחת NaSSA (Norepinephrinergic and Specific Serotonergic Antidepressants).

החוקרים השוו את היעילות בקבוצות שונות לפי רמות CRP.

בסיכומו של דבר, בחולים עם רמות CRP נמוכות תועדה יעילות גדולה משמעותית של SSRI, בהשוואה לאלו עם רמות CRP גבוהות (יחס סיכון של 1.257, p=0.047). טיפול בתרופות ממשפחת SNRI היה יעיל יותר מ-SSRI בטיפול בחולים עם רמות CRP גבוהות (יחס סיכון של 1.652, p=0.037).

אחד ההסברים האפשריים להבדלים ביעילות היא הקורלציה בין רמות CRP ובין מדד מסת גוף; מחקרים קודמים הראו כי SSRI עשויים להיות פחות יעילים בחולים שמנים. הסבר נוסף נוגע לכך שבתהליכים דלקתיים משמעותיים, נוירונים, מיקרוגליה ומקרופאגים מגיבים לשינויים דלקתיים ברמה התאית ע”י הפעלת מסלולים מטבוליים.

לא תועדו שינויים משמעותיים ברמות CRP לפני ואחרי התחלת הטיפול התרופתי, ממצאים התומכים ביציבות CRP כסמן בנסיבות תקינות.

לא תועדו הבדלים ביעילות בין SSRI ו-SNRI בחולים עם רמות CRP נמוכות, רמז לכך שלתרופות ממשפחת SNRI עשויה להיות השפעה נוגדת-דלקת גדולה יותר מ-SSRI, ממצא העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

ממצאי המחקר מעידים כי CRP עשוי לנבא את יעילות הטיפול ב-SSRI בחולים עם דיכאון בתנאי עולם-אמיתי ולסייע בקבלת החלטות לטיפול.

 

Journal of Affective Disorders, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה