תירואידיטיס אוטואימונית מלווה בסיכון מוגבר לממאירות בילדים עם קשריות בבלוטת התריס (Thyroid)

בקרב ילדים עם קשריות בבלוטת התריס, באלו עם אבחנה של תירואידיטיס אוטואימונית סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן בלוטת התריס, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה האוטואימונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Thyroid.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין תשובה חד-משמעית באשר לשאלה אם תירואידיטיס אוטואימונית מעלה את הסיכון לסרטן בלוטת התריס בילדים עם קשריות בבלוטת התריס. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין תירואידיטיס אוטואימונית ובין הסיכון לסרטן בלוטת התריס בילדים עם קשריות בבלוטת התריס.

מחקר החתך כלל ילדים מתחת לגיל 19 שנים עם קשרית של 1 ס”מ ומעלה בבלוטת התריס, אשר עברו ניקור מחט עדינה במרכז אקדמי. אבחנה של תירואידיטיס אוטואימונית נקבעה על-בסיס נוגדנים עצמיים כנגד בלוטת התריס, או מרקם הטרוגני דיפוזי באולטרה-סאונד.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי אבחנת סרטן בלוטת התריס.

החוקרים השלימו הערכה של 458 קשריות בבלוטת התריס ב-385 ילדים (81% בנות) בגיל חציוני של 15.5 שנים. סרטן בלוטת התריס זוהה ב-108 קשריות (24%).

מהנתונים עולה כי ב-95 ילדים (25%) הייתה עדות לתירואידיטיס אוטואימונית ותועד קשר בלתי-תלוי בין ההפרעה האוטואימונית ובין סיכון גבוה כפליים לסרטן בלוטת התריס (יחס סיכויים מתוקן של 2.19, רווח בר-סמך 95% של 1.32-3.62). עוד זוהה קשר בלתי-תלוי בין אבחנה של סרטן בלוטת תריס ובין גיל צעיר יותר, גודל הקשרית וקשריות בודדות, אך לא תואר קשר עם רמות TSH בדם.

החוקרים מדווחים כי לא תואר קשר בין תירואידיטיס אוטואימונית ובין הסיכוי של החולים לעבור ניתוח בלוטת תריס (P=0.17). אבחנה של תירואידיטיס אוטואימונית נקשרה בשכיחות נמוכה יותר עם קרצינומה פוליקולארית של בלוטת התריס, בהשוואה לקרצינומה פפילארית של בלוטת התריס (יחס סיכויים של 0.22, רווח בר-סמך 95% של 0.05-1.06).

בקרב חולים עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס, זוהה קשר בולט בין תירואידיטיס אוטואימונית ובין וריאנט צלקתי מפושט (Diffuse Sclerosing) (יחס סיכויים של 4.74, רווח בר-סמך 95% של 1.33-16.9). לא תואר קשר בין תירואידיטיס אוטואימונית ובין היקף מחלה מקומית, אזורית או מרוחקת בעת אבחנת הממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בלתי-תלוי בין תירואידיטיס אוטואימונית ובין סיכון מוגבר לסרטן בלוטת תריס בילדים עם קשריות בלוטת תריס. ממצאים אלו תומכים בהשלמת בדיקת נוגדנים עצמיים כנגד בלוטת התריס והערכת מרקם בלוטת התריס בסונר ככלים להערכת הסיכון לסרטן בלוטת התריס וקבלת החלטות ניתוחיות בילדים עם קשריות בבלוטת התריס.

Thyroid, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה