הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Network Open)

הקפדה על הרגלי תזונה בריאה ואורח חיים פעיל מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה במבוגרים עם מחלת פרקינסון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אורח החיים, כולל תזונה ופעילות גופנית, ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם מחלת פרקינסון.

מדגם המחקר כלל 652 גברים (גיל חציוני של 73.4 שנים בעת האבחנה) ממחקר Health Professional Follow-up Study בין 1986 ועד 2012 ו-599 נשים (גיל חציוני של 71.9שנים) ממחקר Nurses’ Health Study בין 1984 עד 2012. החוקרים בחנו את איכות הדיאטה טרם האבחנה על-פי מדד AHEI (או Alternative Health Eating Index) ואת הפעילות הגופנית על-פי מספר יחידות MET בכל שבוע, זאת על סמך שאלונים שמולאו כל 2-4 שנים.

התוצא העיקרי היה תמותה עד שנת 2018. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הרגלי התזונה ופעילות גופנית ובין תמותה, תוך תקנון לגיל, צריכת אנרגיה כוללת, צריכת קפאין וגורמי סיכון אחרים הקשורים לאורח החיים.

מהנתונים עולה כי במהלך 32-34 שנות מעקב הלכו לעולמם 942 משתתפים, מהם 529 גברים. מהניתוח הסטטיסטי עלה קשר הפוך בין הרגלי התזונה לפני ואחרי האבחנה ובין הסיכון לתמותה, עם יחס סיכון מתוקן של 0.69 (רווח בר-סמך 95% של 0.56-0.85) באלו ברבעון העליון של מדד AHEI טרם האבחנה ויחס סיכון מתוקן של 0.57 (רווח בר-סמך 95% של 0.42-0.78) בניתוח הרגלי התזונה לאחר האבחנה. בדומה, יחס הסיכון המצטבר לפי ממוצע שעות MET בכל שבוע בניתוח לפני האבחנה (יחס סיכון מתוקן של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.87) או לאחר האבחנה (יחס סיכון מתוקן של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.35-0.63) הדגים תוצאות דומות.

עוד דווח על קשר הפוך בין תמותה ספציפית עקב מחלת פרקינסון ובין מדד AHEI לאחר-אבחנה _יחס סיכון של 0.52, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.80), פעילות גופנית לאחר-אבחנה (יחס סיכון של 0.37, רווח בר-סמך 95% של 0.25-0.55). יתרה מזאת, בקרב משתתפים שהקפידו על תזונה בריאה ועסקו בפעילות גופנית בהיקף גדול יותר לפני אבחנת מחלת פרקינסון תועדה ירידה של 49% בסיכון לתמותה (יחס סיכון של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.73), עם ממצאים דומים לאחר האבחנה (יחס סיכון של 0.35, רווח בר-סמך 95% של 0.23-0.52).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית במטרה להביא לשיפור בתוצאות הטיפול בחולים עם מחלת פרקינסון.

 

JAMA Network Open 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • אקופונקטורה עשויה לשפר איכות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Netw Open)

    אקופונקטורה עשויה לשפר איכות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אקופונקטורה הובילה לשיפור משמעותי באיכות השינה בחולים עם מחלת פרקינסון, עם תועלת אשר נותרה לאורך עד שמונה שבועות. המחקר החד-מרכזי הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, שנערך בין פברואר 2022 ועד פברואר 2023. המשתתפים גויסו ממרפאת פרקינסון המסונפת לאוניברסיטה במידה […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה