שימוש בנוגדי-דיכאון במהלך היריון אינו מעלה את הסיכון לפרכוסים או אפילפסיה (Neurology)

אישה בהריון

השימוש בנוגדי-דיכאון סרטונרגיים במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אינו מעלה את הסיכון לפרכוסים או אפילפסיה ביילוד, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמחקרים קודמים הראו כי חשיפה לתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) או SNRI (Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor) במהלך הטרימסטר השלישי עשויה להשפיע לרעה על היילודים, אין נתונים רבים אודות ההשפעה של תרופות אלו כאשר הן ניתנות בטרימסטר הראשון להיריון.

החוקרים בחנו את הנתונים מסדרת מאגרים משבדיה אשר כללו מידע אודות גיל האם, תרופות והיסטוריית פוריות; אבחנות קודמות של הפרעות פסיכיאטריות או אפילפסיה בהורים ובילדים; ומדדים סוציו-אקונומיים.

במאגרים אלו הם בחנו את הנתונים אודות כלל הילדים (1,551,906 ילדים) שנולדו בין תחילת שנת 1996 ועד סוף חודש נובמבר בשנת 2013, לזיהוי אבחנה של פרכוסים ביילוד במהלך החודש הראשון לחיים. הם גם בחנו תת-קבוצה של יילודים עם פרכוסים לאבחנה של אפילפסיה לפני גיל שנתיים. במטרה לאפשר זמן מעקב מספק, החוקרים כללו 1,367,087 ילדים שנולדו בין תחילת שנת 1996 ועד סוף שנת 2011, בניתוח להערכת אפילפסיה.

מהנתונים עולה כי 21,104 (1.36%) מבין 1,551,906 ילדים שנכללו בניתוח הנתונים נחשפו לתרופות ממשפחת SSRI, כאשר התרופות הנפוצות היו Sertraline (0.49%),Citalopram (0.48%) ו-Fluoxetine (0.2%). חשיפה ל-SNRI תועדה ב-2,211 (0.14%) ילדים, כאשר Venlafaxine הייתה התרופה הנפוצה ביותר (0.12%).

לפני תקנון, בקרב ילדים שנחשפו ל-SSRI או SNRI תועד סיכוי גבוה יותר לפרכוסים במהלך החודש הראשון לחיים, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לתרופות אלו (סיכון יחסי של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.94). כמו כן, בילדים עם חשיפה לנוגדי-דיכאון תועדה עליה של 21% בסיכון לאפילפסיה במהלך השנתיים הראשונות לחיים, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לתרופות אלו (סיכון יחסי של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.43).

עם זאת, לאחר תקנון להתוויות אימהיות לטיפול בנוגדי-דיכאון תועד סיכון מוגבר לפרכוסים ביילוד (סיכון יחסי מתוקן של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.79) ואפילפסיה (יחס סיכון מתוקן של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.33). תקנון נוסף הראה כי היסטוריה של אפילפסיה אצל ההורה השפיעה מעט, אם בכלל, על הסיכון לפרכוסים או אפילפסיה ביילוד.

תקנון מלא לגורמים הקשורים בהריון ובהורה העלים את הקשרים המובהקים סטטיסטית עם הסיכון לפרכוסים (סיכון יחסי מתוקן של 1.1, רווח בר-סמך 95% של 0.79-1.53) ואפילפסיה (יחס סיכון מתוקן של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.81-1.14).

מהממצאים עולה כי אין מקום לחשש מפני סיכון מוגבר לפרכוסים או אפילפסיה ביילוד בעקבות שימוש בתרופות ממשפחת SSRI או SNRI בזמן הריון. עדויות אלו מספקות מקור הרגעה לרופאים ולחולים השוקלים את הסיכונים והיתרונות של שימוש בנוגדי-דיכאון בזמן הריון.

Neurology 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה? (Front Psychiatry)

    האם מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה? (Front Psychiatry)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Psychiatry עולה קשר בין מחלת צליאק ובין סיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר לידה, כאשר בחולים עם שינויים גנטיים שנקשרו עם מחלת צליאק לוו בסיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר לידה. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון קשר סיבתי אפשרי בין מחלת צליאק ובין דיכאון לאחר לידה באמצעות ניתוח רנדומיזציה […]

  • מה בין רמות ויטמין A בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Metab Syndr Obes)

    מה בין רמות ויטמין A בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Metab Syndr Obes)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity עולה קשר בין ריכוז גבוה יותר של ויטמין A בדם ובין סיכון גבוה יותר לסוכרת הריונית, גם בנוכחות ערכי ויטמין A בטווח התקין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין רמות ויטמין A ובין הסיכון לסוכרת הריונית אינו מובן היטב ואין מחקרים פרוספקטיביים בנושא. […]

  • האם היסטוריה של סוכרת הריונית מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בנשים עם סוכרת מסוג 2? (J Diabetes Complications)

    האם היסטוריה של סוכרת הריונית מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בנשים עם סוכרת מסוג 2? (J Diabetes Complications)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes and its Complications מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של סוכרת הריונית אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת מסוג 2. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם היסטוריה של סוכרת הריונית מלווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, […]

  • יולדת בסיכון גבוה שסובלת ממחלת TTP קיבלה טיפול באמצעות מולקולת ADAMTS13 בסורוקה

    יולדת בסיכון גבוה שסובלת ממחלת TTP קיבלה טיפול באמצעות מולקולת ADAMTS13 בסורוקה

    מחלת TTP מולדת ("ארגמנת של קרישה וחסר טסיות") היא הפרעת קרישה תרשתית נדירה בארעות של אחד למיליון,  שנוצרת בגלל מוטציה בגן של אנזים ADAMTS13 הגורמת לתהליך קרישה בלתי מבוקר בכלי דם קטנים, בעיקר במצבי דחק ביולוגים, כמו זיהום והריון. לאחרונה פותח טיפול חדש, מבוסס מולקולה מלאכותית של ADAMTS13 שניתן עד כה ל-4 נשים הרות בעולם, ומטופלת בסורוקה היתה הראשונה לקבל את הטיפול בארץ.

  • טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי בחולים עם דיכאון שטופלו בנוגדי-דיכאון במהלך שישה חודשים לפני ניתוח החלפה מלאה של הירך או הברך תועד שיפור גדול יותר בתוצאות לאחר שנתיים, בהשוואה לחולים עם דיכאון שלא קיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון טרם ההתערבות הניתוחית. החוקרים מאוסטרליה השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 1,792 […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב ילדים לאימהות עם אסתמה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אלרגיות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קליניות וקדם-קליניות מעידות כי חשיפה תוך-רחמית לאסתמה אימהית מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצאים. עם זאת, לא ידוע אם אסתמה אימהית מעלה גם את הסיכון לאלרגיות […]

  • בדיקת סוכר בדם בצום בהיריון מתקדם עשויה לסייע כבדיקת סקר לזיהוי סוכרת הריונית בטרימסטר השלישי (BJOG)

    בדיקת סוכר בדם בצום בהיריון מתקדם עשויה לסייע כבדיקת סקר לזיהוי סוכרת הריונית בטרימסטר השלישי (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחלק מהנשים עם בדיקת סקר תקינה לסוכרת הריונית בטרימסטר הראשון והשני להיריון ישנה עדות להופעה מאוחרת של סוכרת הריונית לפי בדיקת סקר נוספת של סוכר בדם בצום בשבועות 32-34 להיריון, כאשר הסיכון למאקרוזומיה גבוה יותר משמעותית במקרים אלו. מטרת המחקר הנוכחי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה