טיפול CAR-T אינו מעלה את הסיכון לנזק כלייתי חד או תמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Nephrology)

בחולים עם מחלת כליות כרונית אין עליה בסיכון לנזק כלייתי חד או תמותה לאחר טיפול CAR T-Cell (Chimeric Antigen Receptor), כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-American Society of Nephrology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות התוצאות הכלייתיות בחולים שטופלו ב-CAR-T, בפרט בתת-אוכלוסיה של חולים עם מחלת כליות כרונית. עם הצפי לעליה במספר החולים המופנים לטיפול CAR-T, מטרת החוקרים כעת הייתה להבין טוב יותר את התוצאות ברמה הכלייתית בחולים אלו.

מדגם המחקר כלל 39 חולים (גיל ממוצע של 58.7 שנים; 24 נשים) שקיבלו טיפולי CAR-T בין חודש יולי בשנת 2018 ועד חודש מאי בשנת 2021. החוקרים בחנו את המאפיינים הדמוגרפיים ואת תוצאות בדיקות המעבדה, כאשר מטרתם הייתה להשוות את שיעורי היארעות תמותה עקב נזק כלייתי חד ותסמונת שחרור ציטוקינים בין חולים עם וללא מחלת כליות כרונית.

מהנתונים עולה כי ב-14 מבין 39 החולים תועדה מחלת כליות כרונית בדרגה קלה (קצב פינוי גלומרולארי משוער קטן מ-90 מ”ל/דקה), בארבעה תועדה מחלה כליות כרונית בדרגה בינונית (קצב פינוי גלומרולארי משוער של מתחת ל-60 מ”ל/דקה), 22 חולים פיתחו תסמונת שחרור ציטוקינים ושישה חולים נדרשו לטיפול ביחידת טיפול נמרץ.

מבין 9 החולים עם נזק כלייתי חד, בחמישה מקרים הפגיעה הכלייתית חלפה, בשני חולים תועדה התקדמות מחלה ושני חולים הלכו לעולמם. בסיכומו של דבר, 10 חולים במחקר הלכו לעולמם לאחר טיפול CAR-T.

מהנתונים עולה כי יתר לחץ דם ונזק כלייתי חד ברקע לוו בסיכון מוגבר לתמותה וכי תוארה קורלציה בין נזק כלייתי חד ובין שהות ביחידת טיפול נמרץ. עם זאת, לא תועד קשר בין תסמונת שחרור ציטוקינים ובין התפתחות נזק כלייתי חד.

החוקרים מסכמים כי הממצאים מעידים על היארעות נמוכה של נזק כלייתי חד עם טיפולי CAR-T והעדר קורלציה בין תפקוד כלייתי התחלתי ובין הסיכון לפגיעה כלייתית. עוד עולה מהנתונים כי אין קורלציה בין תסמונת שחרור ציטוקינים ובין נזק כלייתי חד.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Nephrology

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה