קרם הגנה ואמצעים אחרים להגנה מפני השמש אינם מלווים בעליה בסיכון לשברים (JAMA Dermatology)

שימוש בקרם הגנה מפני השמש והקפדה על צעדים אחרים להגנה מפני השמש, דוגמת בגדים עם שרוולים ארוכים או שהייה באזורים מוצלים אינם מלווים בירידה בצפיפות העצם או בעליה בסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

החוקרים בחנו את הנתונים מסקרי NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2017-2018 ואספו מידע אודות 3,403 גברים ונשים, בגילאי 20-59 שנים, אשר השלימו שאלונים, כולל שאלות אודות אמצעי הגנה מפני השמש (קרם הגנה, שרוולים ארוכים, הישארות בצל) ואם הקפידו על צעדים אלו תמיד, רוב הזמן, לעיתים, או באופן נדיר/לעולם לא.

מהנתונים עולה כי 31.6% מהנשאלים דיווחו כי לעיתים קרובות שהו באזורים מוצלים, 11.8% הקפידו על בגדים עם שרוולים ארוכים ו-26.1% דיווחו על שימוש בקרם הגנה מפני השמש.

החוקרים גם אספו נתונים אודות בדיקות צפיפות עצם ביחד עם מידע תזונתי, כולל צריכת חלב, נטילת תוספי ויטמין D, שימוש בסטרואידים ופעילות גופנית.

הממצאים מעידים על קשר בין שימוש מתון בקרם הגנה מפני השמש ובין מדדי צפיפות עצם מעט נמוכים יותר בעמוד-שדרה מותני וזה היה הקשר המובהק סטטיסטית היחיד שעורר חשש בעיניי החוקרים. קשר זה תועד בשכיחות גבוהה יותר בקרב חולים מבוגרים יותר.

עם זאת, פרט לכך החוקרים מצאו כי הקפדה על אמצעי הגנה מפני השמש לא נקשרו עם מדדי צפיפות עצם נמוכים יותר בכלל הגוף או באתרים ספציפיים ולא תואר קשר עם סיכון מוגבר לשברים אוסטיאופורוטיים.

נושא הסיכון לשברים הוא תוצא חשוב יותר והחוקרים לא מצאו כל סיכון מוגבר לשברים אוסטיאופורוטיים בקרב אלו שהקפידו על צעדים להגנה מפני השמש. למעשה, הקפדה על שהות באזורים מוצלים לוותה בירידה בשכיחות שברי חוליות במודל רב-משתני (יחס סיכויים של 0.19, רווח בר-סמך 95% של 0.04-0.86). החוקרים מייחסים זאת לכך שמבוגרים אלו גם נהגו להקפיד על משנה זהירות גם בתחומים אחרים, דוגמת זהירות מנפילות והימנעות מפעילויות בסיכון גבוה המעלות את הסיכון לשברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הקפדה על אמצעי הגנה מפני השמש אינם מלווים במדדי צפיפות עצם נמוכים יותר או בסיכון מוגבר לשברים אוסטיאופורוטיים.

JAMA Dermatology 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה