בדיקות שגרתיות לקורונה בבתי הספר מכפילה את שיעור האבחון (JAMA Network Open)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

בדיקות שבועיות של קורונה לתלמידים ואנשי צוות אסימפטומטיים בשלושה בתי ספר ציבוריים באומהה, נברסקה, הכפילו בערך את שיעור הגילוי של קורונה, כך עולה ממחקר שפורסם ב- JAMA Network Open. הפיילוט שבוצע בהובלת חוקרי המרכז הרפואי של אוניברסיטת נברסקה כלל בדיקות רוק שבועיות ובדיקות דו-שבועיות של מי שפכים, אוויר ומשטחים בסיכון גבוה בשטח בתי ספר מה-9 בנובמבר עד 11 בדצמבר 2020. באותה עת, כל בתי הספר המחוזיים הציעו מודל לימודים היברידי, שכלל לימוד ב”קפסולות” (קבוצות קבועות מתחלפות) ולימודים מרחוק או למידה עצמית; 50% עד 60% מהתלמידים בחרו בלמידה עצמית והבדיקות השגרתיות לקורונה היו חובה.

במהלך תקופת המחקר, הצוות דגם 2,885 דגימות רוק של 458 עובדים ו-315 תלמידים. הבדיקות השגרתיות זיהו 22 מקרי SARS-CoV-2 בקרב התלמידים ו-24 מקרים בקרב אנשי הצוות, מה שמייצג שיעור זיהוי מקרים גבוה ב-1.2% עד 7.0% בקרב תלמידים ו-2.1% עד 5.3% בקרב הצוות ביחס לבדיקות של אנשים סימפטומטיים. “התוצאות שלנו מצביעות על כך שלפחות 9 מתוך 10 מקרי COVID-19 בקרב תלמידים ו-7 מתוך 10 מקרים באנשי צוות עלולים להיות לא מדווחים” נכתב במחקר. ניתוח גיאוגרפי של מקרי נגיף הקורונה ברחבי המדינה הראה סיכון קהילתי גבוה יותר במקומות הקרובים לבתי הספר שהשתתפו בניסוי. “ההבדל בין שיעור המקרים בתוכנית הפיילוט לבין שיעור המקרים הקהילתיים שנצפו באזור מצביעים על כך שתוכניות כאלה עשויות לסייע בהפחתת הסיכון להעברת הנגיף באמצעות בתי ספר בעזרת בידוד המקרים, מעקב אחר מגעים עם מאומתים וניהול פעילויות בית הספר”, נכתב במחקר.

בעוד שהחוקרים ציינו כי דגימות מי השפכים בבית ספר אחד נמצאו שליליות ל-SARS-CoV-2 למרות תוצאות חיוביות בבדיקות הרוק, “השימוש במכשירי דגימה אוטומטית של שפכים עשוי להגביר את הרגישות לגילוי מקרים וצריך להיחקר בהרחבה”, כתבו. עלות דגימת מי שפכים עמדה על כ-750 דולר לשבוע לכל בית ספר, או 75 סנט לאדם, לבית ספר עם 1,000 תלמידים ואנשי צוות, ביחס ל-10 עד 50 דולר לאדם לבדיקת הרוק. “לפיכך, ניטור מי שפכים ושאר הסביבה עשויים בסופו של דבר לאפשר מעקב חסכוני, ברמת הבניין, לזיהוי מוקדי התפרצות SARS-CoV-2“, אמרו החוקרים.

לכתבה ב-CIDRAP

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה