בדיקת הדמיה של האדרנלים אינה טוב דיו לזיהוי צד גידול מפריש אלדוסטרון בחולים עם אלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol & Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקות הדמיה מבוססות-חתך אינן מזהות היטב את צד המחלה האחראית לאלדוסטרוניזם ראשוני ב-40% מהחולים ולא זיהו את האדרנל החולה בלמעלה מרבע מהחולים עם אלדוסטרוניזם ראשוני חד-צדדי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות הנוכחיות ממליצות על השלמת הדמיה של האדרנלים במסגרת בירור אלדוסטרוניזם ראשוני. עם זאת, הדיוק האבחנתי לא הוכחה במדגמים גדולים שם חולים שהופנו להשלמת AVS (Adrenal Vein Sampling) וכריתת אדרנל. מטרת המחקר הייתה לבחון את הדיוק האבחנתי של בדיקות הדמיה של האדרנל.

המחקר כלל 1,625 חולים עם אלדוסטרוניזם ראשוני שפנו לטיפול ניתוחי ונכללו במחקר הבינלאומי שכלל 19 מרכזים בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה. נתונים מלאים היו זמינים אודות 1,311 חולים (81%) והחוקרים בחנו את הנתונים אודות 369 (23%) חולקו בהם נקבעה אבחנה סופית של אלדוסטרוניזם ראשוני לאחר ריפוי ניתוחי.

הדיוק של זיהוי אלדוסטרוניזם ראשוני חד-צדדי בבדיקת הדמיה נקבעה על-פי עקומת השטח מתחת לעקומת ה-ROC (Receiver Operating Curve).

החוקרים מדווחים כי מבין 1,311 חולים עם נתונים זמינים, ב-34% מהמקרים לא תועד קשריות באדרנל וב-7% מהמקרים הייתה עדות הדמייתית לקשריות בשני האדרנלים. בדיקות הדמיה לא זיהו את האדרנל החולה ב-28% מהחולים לאחר ריפוי בעקבות ניתוח אלדוסטרוניזם ראשוני חד-צדדי. יתרה מזאת, התוצאות הקליניות לא היו שונות משמעותית בין חולים עם בדיקת הדמיה חיובית ואלו עם בדיקת הדמיה שלילית.

ממצאי המחקר מעידים כי בדיקות הדמיה מבוססות-חתך להערכת האדרנלים אינן טובות דיו לזיהוי צד האדרנל האחראי לעודף ההורמונאלי בחולים עם אלדוסטרוניזם ראשוני.

J Clin Endocrinol & Metab 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה