סף המוגלובין גבוה למתן עירוי דם אינו משפר תוצאות טיפול בתינוקות במשקל לידה נמוך באופן קיצוני (N Engl J Med) והערת עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני, סף המוגלובין גבוה יותר למתן עירוי כדוריות דם אדומות לא הוביל לשיפור ההישרדות ללא ליקוי נוירו-התפתחותי בשלב מאוחר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי סף המוגלובין גבוה יותר למתן עירוי כדוריות דם אדומות עשוי להפחית את הסיכון לעיכוב קוגניטיבי בתינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני ואנמיה. כעת הם השלימו מחקר רב-מרכזי שכלל תינוקות במשקל לידה של עד 1,000 גרם, אשר נולדו לאחר 22 שבועות היריון עד 28 שבועות היריון ושישה ימים. המשתתפים חולקו באקראי בתוך 48 שעות מהלידה לקבלת עירוי כדוריות דם אדומות בסף המוגלובין גבוה או נמוך יותר עד גיל מתוקן של 36 שבועות או עד לשחרור מבית החולים, לפי המוקדם מביניהם.

התוצא העיקרי היה משלב של תמותה או ליקוי נוירו-התפתחותי (עיכוב קוגניטיבי, שיתוק מוחין, או אובדן שמיעה או ראיה) בגיל 22-26 חודשים, לאחר תקנון לפגות.

מדגם המחקר כלל 1,824 תינוקות (משקל לידה ממוצע של 756 גרם; גיל היריון ממוצע של 25.9 שבועות) עם נתונים זמינים אודות 1,692 תינוקות.

מבין 845 תינוקות בקבוצת סף המוגלובין גבוה יותר, כמחצית (423 תינוקות, 50.1%) הלכו לעולמם או שרד עם ליקוי נוירו-התפתחותי. שיעורי התמותה או ליקוי נוירו-התפתחותי היו דומים בקרב 847 התינוקות בקבוצת מתן עירוי כדוריות דם אדומות בסף המוגלובין נמוך יותר (422 תינוקות, 49.8%) (סיכון יחסי מתוקן למשקל לידה ומרכז של 1.00, p=0.93).

לאחר שנתיים, שיעורי התמותה (16.2% ו-15.0%, בהתאמה) וליקוי נוירו-קוגניטיבי (39.6% ו-40.3%, בהתאמה) היו דומים בקרב תינוקות בקבוצת סף המוגלובין גבוה או סף נמוך למתן עירוי כדוריות דם אדומות, בהתאמה.

בעת השחרור מבית החולים, שיעורי ההישרדות ללא סיבוכים חמורים עמדו על 28.5% בעקבות עירוי כדוריות דם אדומות בסף המוגלובין גבוה, בהשוואה ל-30.9% בעקבות מתן העירוי בסף המוגלובין נמוך יותר. אירועים חריגים חמורים דווחו ב-22.7% ו-21.7% מהתינוקות, בהתאמה.

ממצאי המחקר מעידים כי קביעת סף המוגלובין גבוה יותר למתן עירוי כדוריות דם אדומות לא הוביל לשיפור ההישרדות ללא ליקוי נוירו-קוגניטיבי בגיל מתוקן של 22-26 חודשים בתינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך באופן קיצוני.

N Engl J Med 2020; 383:2639-2651

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

ממחקר זה עולה כי עדיין לא ברור מהו סף ההמוגלובין המתאים למתן עירוי של כד”א בפגים הקטנים משבוע 29. בקבוצה זו, עדיין רק כמחצית מהנולדים ישרדו ללא ליקוי נוירו-התפתחותי חמור. ההבדל בין סף הטיפול בין שתי הקבוצות לכל אורך המחקר היה 2-2.5 גר’ לדצ”ל של המוגלובין והחל מן השבוע השלישי לחיים, קבוצת הסף הגבוה קיבלה עירוי דם כאשר ההמוגלובין היה נמוך מ-10 גר’ לדצ”ל ואילו קבוצת הסף הנמוך כאשר ההמוגלובין ירד אל מתחת ל-8 גר’ לדצ”ל. חשוב לציין, כי במחקר זה היו יותר הפרות של הפרוטוקול בקבוצת הסף הנמוך לטיפול (כמצופה), אך לא משמעותית על הניתוח הסטטיסטי של התוצאות.

כפי שכבר הוכח במחקרים רבים בתחומנו, כנראה שטויפול פחות אגרסיבי הינו יעיל לפחות כמו טיפול אגרסיבי יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מהו מדד חומציות סף בדם טבורי בו מומלץ ניטור אינטנסיבי? (JAMA Netw Open)

    מהו מדד חומציות סף בדם טבורי בו מומלץ ניטור אינטנסיבי? (JAMA Netw Open)

    מדד חומציות בדם טבורי נמוך מ-7.2 עשוי להעיד על סיכון מוגבר לסיבוכים ביילוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מאחר ועד כה הסברה הרווחת כי חמצת חמורה עלולה להתפתחות בנוכחות מדד חומציות נמוך מ-7.0, ממצאים המחקר תומכים בבחינה מחדש של ערך הסף בו נדרש ניטור אינטנסיבי אחר החולים. החוקרים […]

  • גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics עולה כי מספר מאפיינים עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסיבוכים באם וביילוד במקרים של לידה עם פרע כתפיים, כולל קומה אימהית נמוכה, סוכרת טרם היריון, לידת ואקום ומאקרוזומיה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת גורמי סיכון הקשורים עם תוצאות שליליות באם וביילוד […]

  • החשיבות של נוגדנים כנגד TPO בנשים הרות עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס (Arch Gynecol Obstet)

    החשיבות של נוגדנים כנגד TPO בנשים הרות עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס (Arch Gynecol Obstet)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics עולה כי אין הבדל בתוצאות היריון בין נשים עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ונשים עם תפקודי תריס תקינים במהלך ההיריון, למעט שיעורים גבוהים יותר של אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים באלו עם ההפרעה בתפקודי התריס. באלו עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ונוגדנים […]

  • השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ-5% מהמקרים של מוות פתאומי של תינוקות עשוי להיות קשור להשמנת-יתר אימהית. בארצות הברית מדווח בכל שנה על כ-3,500 מקרים של מוות פתאומי של תינוקות. לאחר מסעות פרסום בשנות ה-90 של המאה הקודמת שכללו המלצות על תנוחות שינה בטוחות […]

  • יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 עשויות להוביל לירידה של פי ארבע בסיכויי להתפתחות חסר תסמיני של הוויטמין בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה ליילודים שלא עברו בדיקות סקר אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה שפורסמו בכתב העת Pediatrics. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין B12 עשוי לפגוע בהתפתחות יילודים, אך ההשפעה של בדיקות […]

  • סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    קווים מנחים חדשים מציעים כי סגירה טרנסקטטרית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) עשויה להיות עדיפה על פני סגירה כירורגית בפגים עם פגות קיצונית הזקוקים להנשמה מלאכותית, כך פורסם ב-Journal of Perinatology. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה