ייעוצים אלקטרוניים עשויים להוות חלופה הולמת לביקורי מומחים (Annals of Internal Medicine)

ייעוצים אלקטרוניים עשויים לסייע ולהוות חלופה הולמת לביקורים פנים-מול-פנים אצל מומחים בהתמחויות שונות, כך עולה מנתוני מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מטרת המחקר הייתה להגדיר מהו ייעוץ אלקטרוני הולם, דבר העשוי לסייע בהנחיית יישום תכניות ייעוצים אלקטרוניות או הרחבת תכניות ייעוצים קיימות. לצורך זאת, החוקרים בחנו בקשות ייעוצים אלקטרוניות לחמש התמחויות המטולוגיה, מחלות זיהומיות, רפואת עור, ריאומטולוגיה ופסיכיאטריה בין 2017-2018.

החוקרים זיהו 6,512 ייעוצים אלקטרוניים ע”י 1,096 מטפלים ל-121 יועצים. מטרות הייעוצים כללו אבחנה, טיפול, הדרכת המטפל או לבקשת המטופל.

מטופלים שפנו לייעוצים אלקטרוניים לרופאי עור היו צעירים יותר (גיל ממוצע של 38.6 שנים), בהשוואה לאלו שפנו למומחים אחרים.

מרבית אנשי הצוות הרפואי שהפנו את החולים היו רופאים (70.9%) ומרבית היועצים שהשיבו לפני ה היו רופאים (87.6%). מטרות הייעוץ העיקריות כללו טיפול (49.9%) ואבחנה (46.2%).

במרבית המקרים, מענה לייעוץ אלקטרוני ניתן תוך יממה, עם שונות בין ההתמחויות למשל, 73.1% מהייעוצים בנושאים פסיכיאטריים לעומת 87.8% מהייעוצים בנושא מחלות זיהומיות.

החוקרים בחנו את הרשומה הרפואית במטרה לקבוע את הולמות הבקשה לייעוץ ואם הבקשה ענתה על ארבעה קריטריונים: לא ניתן לתת מענה ללא סקירה מבוססת-ראיות של המקורות; לא מדובר רק בבקשת מידע לוגיסטי; ישנה דחיפות קלינית; מדובר בחולה מורכב.

בסה”כ, 70.2% מהייעוצים האלקטרוניים ענו על כל ארבעת הקריטריונים להגדרת בקשה הולמת לייעוץ. זוהתה הסכמה מתונה בין המדרגים אודות הולמות 94% מהבקשות לייעוץ אלקטרוני.

השימושיות של ייעוצים אלקטרוניים נקבעה עפ”י שיעורי ביקורים רפואיים שנחסכו, אשר הוגדרו כהעדר ביקור אישי לאותה התמחות בתוך 120 ימים. השיעור הכולל של ביקורים שנחסכו בכלל ההתמחויות עמד על 81.2%, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר תועדו עם ייעוצים פסיכיאטריים (92.6%) והנמוכים ביותר עם ייעוצים הנוגעים לרפואת עור (61.9%).

המסר הוא כי ייעוצים אלקטרוניים עשויים לשמש כאמצעי הולם לטיפול רפואי, בעיקר באזורים בהם לתושבים גישה מוגבלת לרפואת מומחים. לאור מגפת COVID-19 הנוכחית חלה עליה ניכרת בתכניות ייעוצים אלקטרוניים ואלו מהוות כלי מרכזי במתן טיפול רפואי בימים אלו.

Annals of Internal Medicine, online April 13, 2020

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אנחנו באי-מד כבר מציעים לכם את האפשרות לבצע ייעוצי און ליין כבר זמן רב באמצעות אתר D-R. לאחרונה, בעקבות מגפת הקורונה השימוש בכלי זה עלה באופן מאוד משמעותי, אך הרציונל והנוחות הרבה שהשימוש בכלי זה מאפשר יגרמו ככל הנראה לכך שזו תהיה חלופה מועדפת הן ע”י מטופלים והן ע”י אנשי מקצוע לאורך זמן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה