נתונים ארוכי-טווח תומכים בחשיבות טיפול כימותרפי תוך-ורידי בחולים עם רטינובלסטומה (British Journal of Ophthalmology)

טיפול כימותרפי תוך-ורידי, בשילוב עם טיפול כימותרפי תוך-עורקי או רדיותרפיה לנגע לפי הצורך, עשויים להביא לאיזון רטינובלסטומה ללא צורך בניתוח הוצאת העין או קרינה חיצונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Ophthalmology.

החוקרים החלו בתכנית טיפול כימותרפי תוך-ורידי בשנת 1994 ופרסמו את התצפיות הראשונות לאחר שנתיים. במחקר הנוכחי הם מדווחים על התוצאות של 964 עיניים של 554 חולים שטופלו במרכז הרפואי שלהם.

החוקרים השוו את התוצאות על-בסיס סיווג International Classification of Retinoblastoma: הקבוצה הראשונה כללה 54 עיניים של 51 חולים; הקבוצה השניה כללה 200 עיניים של 167 חולים; הקבוצה השלישית כללה 128 עיניים של 119 חולים; הקבוצה הרביעית כללה 234 עיניים של 203 חולים; הקבוצה החמישית כללה 225 עיניים של 196 חולים. החוקרים לא ידעו לאיזו קבוצה השתייכו 123 עיניים של 71 חולים.

חולים עם מחלה מתקדמת יותר היו מבוגרים יותר בעת האבחנה, עם שכיחות גבוהה יותר של רטינובלסטומה ספוראדית. בחולים אלו תועד גם סיכוי גבוה יותר להישנות או חוסר-תגובה שדרשו מתן טיפול כימותרפי תוך-עורקי, טיפול קרינתי לנגע, הקרנה חיצונית או ניתוח.

לאחר שנתיים, שיעורי בקרת הגידול (הצלת גלגל העין, ללא טיפול קרינה חיצונית) עמדו על 96% בקבוצה הראשונה, 91% בקבוצה השניה והשלישית, 71% בקבוצת הרביעית ו-32% בקבוצה החמישית.

שיעור החולים שנדרשו לתוספת טיפול כימותרפי תוך-עורקי או הקרנה לנגע עמד על 5%, 26%, 28%, 27% ו-19%, בהתאמה. הסיכון לכישלון טיפול, עם צורך בהקרנה חיצונית או ניתוח להוצאת העין, עלה מהשנה הראשונה לשנייה, אך לאחר מכן חל שינוי מינימאלי לאחר 20 שנים ויותר.

החוקרים מתכננים להמשיך ולעקוב אחר המשתתפים במחקר, עם דגש מיוחד על בקרת הגידול בעין והערכת התפתחות ממאירויות שניות בטווח הארוך.

British Journal of Ophthalmology, online February 12, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה