הצעות חדשות לטיפול בטרנסג’נדרים (NEJM)

סקירה חדשה מטעם שני מומחים בתחום הטיפול בטרנסג’נדרים מספקת הנחיות חשובות לרופאים המטפלים באוכלוסיות אלו, כולל אלו המספקים טיפולים הורמונאליים, טיפולים פסיכיאטריים או התערבויות ניתוחיות.

הסקירה נועדה לסייע להתגבר על אחד המכשולים הגדולים לטיפול בטרנסג’נדרים: העדר ידע מצד המטפלים. הסקירה מתמקדת בעיקרה בטיפול במבוגרים בארצות הברית, אך נוגעת בקצרה גם בגישה לילדים.

הכותבים מציינים כי ההצעות במאמר זה, שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת The New England Journal of Medicine, תואמות ברובן את ההנחיות העדכניות מטעם ה-Endocrine Society אודות טיפול רפואי בטרנסג’נדרים, אשר פורסמו בשנת 2017.

הכותבים מדגישים את העובדה כי טרנסג’נדרים רבים עדיין מתמודדים עם מכשולים הנוגעים לגישה לטיפול רפואי, כמו גם טיפול רפואי שגוי. מהנתונים בנושא עולה כי כרבע מהטרנסג’נדרים מדווחים על דחייה של שירות רפואי ו-30% מדווחים על הימנות מטיפול בשל חשש מאפליה.

המומחים מעלים במאמר את חשיבות הערכת רופא מטופלים טרנסג’נדרים, כולל מומחים לבריאות הנפש והערכה מקיפה לנוכחות חרדה, דיכאון ואובדנות כל אלו נפוצים יותר בקרב טרנסג’נדרים. בנוסף, יש להשלים אנמנזה חברתית ומינית.

באשר לצעירים, המומחים מדגישים כי אין התוויה להתערבות רפואית כלשהי לפני גיל ההתבגרות. עם זאת, עם תחילת ההתבגרות, טיפול הפיך באגוניסטים ל-GnRH עשוי לדחות התפתחות עד ביסוס תכנית טיפול ארוך-טווח.

במונחים של טיפול הורמונאלי לגברים טרנסג’נדרים, טסטוסטרון ניתן להשגת רמות בטווח זכרי; לנשים טרנסג’נדריות, אסטרוגן מפחית רמות טרנסג’נדרים בעקבות דיכוי מרכזי של ציר הפוריות, לצד השפעה חיובית על העצם.

עם זאת, בנשים טרנסג’נדריות טיפול באסטרוגן מלווה בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי, אך הטיפול הנלווה בתכשירים להפחתת אנדרוגנים, למשל, Spironolactone מאפשר מתן מינונים נמוכים יותר של אסטרוגן.

בנשים טרנסג’נדריות דווח על עליה ברמות פרולקטין והתפתחות אפשרית של פרולקטינומה והמלץ על ניטור רמות פרולקטין.

במאמר יש גם התייחסות לנושא הפוריות, כאשר הכותבים מסבירים כי הטיפול ההורמונאלי עשוי לפגוע בפוריות וניתוח לשחזור איברי המין הכולל הסרה של שחלות/אשכים אסור להרוס את פוטנציאל הפוריות כליל. הם מציעים כי לפני התחלת כל טיפול, המטופלים ישקלו טיפול לשימור פוריות.

ההשלכות ארוכות הטווח של טיפול הורמונאלי בטרנסג’נדרים והגישה הטובה ביותר למעקב אחר מטופלים אלו אינם ידועים. עוד חסרים נתונים ממחקרים אודות משטרי טיפול שונים וגישות מעקב אחר מטופלים אלו.

NEJM. Published December 19, 2019    

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה