רופאים נדרשים להכיר סוגים שונים של ציוד רפואי נישא (מתוך אתר מדסקייפ)

בעידן של מהפיכה דיגיטאלית בטיפול הרפואי קיים צורך ברור לפיו על רופאים להכיר את הסוגים החדשים של האמצעים הטכנולוגיים, במטרה לשלב אותם בדיונים בנושא ובסופו של דבר להבטיח כי החולה מקבל את הטיפול הטוב ביותר. אחת הדוגמאות הבולטות נוגעת לציוד רפואי נישא (Wearable Device), המהווים מקור ליצירה של נתונים חדשים ע”י המטופל, המיועדים לפענוח מצד הרופא.

שוק הציוד הרפואי הנישא צפוי להגיע ל-14.1 מיליארד דולרים עד שנת 2022, עליה המיוחסת לגורמים הכוללים טכנולוגיה חדשה, שימוש נרחב יותר במכשירים חכמים והעדפת חיבור אל-חוטי בין המטפל והמטופל. מסקר שנערך לאחרונה וכללה למעלה מ-2,000 מטופלים עלה כי 75% טענו כי רפואה דיגיטאלית הייתה חשובה מאוד או במידה מסוימת בעיניהם.

מעניין לציין כי עוד חלים שינויים במכשולים המסורתיים בכל הנוגע לשימוש במכשירים אלו בקליניקה. כציוד רפואי, מכשירים נישאים נתונים לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי במידה והשאיפה היא לסייע בטיפול או אבחנה.

עם זאת, כעת ישנה תכנית פיילוט הנבחנת ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אשר עשויה לאפשר לקצר את התהליכים. התהליך יתיר לחברות מהימנות לפנות במסלול מהיר לקבלת אישור למוצרים. המשמעות היא כי הרבה יותר חולים יוכלו להשתמש במכשירים.

עוד ייתכנו שינויים באופן התגמול לרופאים ומטפלים, עם קודי תשלום להערכה וטיפול המבוססים על מידע דיגיטאלי דרך פלטפורמה מאובטחת. אלו עשויים לכלול מידע ממכשירים נישאים, כמו גם מאפליקציות ופלטפורמות שליחת הודעת.

ישנם מספר מצבי תחלואה בהם מכשירים נישאים עשויים לסייע לרופאים באבחנה וטיפול בחולים:

·       מניעת התקפי אסתמה = באמצעות מדבקות עוריות המספקות מעקב ביומטרי (כולל דופק וקצב נשימה) לזיהוי אבנורמליות ותזכורת לנטילת טיפול תרופתי. בנוסף, ניתן להציע לחולים להפסיק להתאמן או להיכנס לחלל סגור במטרה לסייע במניעת התקף לפני הופעתו.

·       פוריות והריון = ישנן מספר אפליקציות לפוריות/היריון/בריאות האישה וגם אפשרויות הציוד הנישא מצויות במגמת עליה. חברות רבות פיתחו מגוון מוצרים, כולל צמיד עם חיישן לזיהוי ימי פוריות; משאבות חלב ללא צורך בידיים, המתחברות למכשירי טלפון חכמים לעקוב אחר נפח החלב, זמן שאיבה וקביעת לוח זמנים; תרגילי רצפת אגן המשולבים בבגדי הלבשה תחתונה.

·       מעקב אחר תינוקות: מגוון מוצרים נישאים יכולים לעקוב, לתעד ולדווח על סימנים חיוניים של תינוקות להורים. החל מכפתורים חכמים על הבדים וגרביים חכמות למעקב אחר נשימה ושינה על הבטן, עד לבגדי גוף לתינוקות עם טכנולוגיה ביומטרית, הורים חדשים יכולים לקבל מידע ממקורות רבים.

·       מניעת סרטן עור: שוק הציוד הנישא כולל מספר רב של מכשירים לניטור חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, דוגמת מדבקות עוריות עם אינטראקציה עם מכשירים חכמים, צמידים המבוססים על אורות LED בכדי להזהיר את המשתמשים כי הגיעו לסף חשיפה בטוחה לקרינה אולטרה-סגולה.

·       זיהוי מוקדם של סרטן שד: מכשירים נישאים עשויים לסייע באבחנה מוקדמת של סרטן שד. המוצר הפופולארי הוא “חזייה חכמה” או מדבקה המוצמדת לשד ומקושרת למכשיר נייד. היצרנים מדווחים כי מדבקה זו יכולה לנטר שינויים מטבוליים בחום במהלך היממה, המצויים בקורלציה עם הופעת ממאירות.

·       זיהוי וניטור מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות: מכשירים נישאים יכולים לסייע בניהול חולים עם מחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה. סוליות נעליים ומכשירים חכמים המכילים GPS למעקב יכולים לספק למטפלים את המיקום של החולים. עד כה אין מחקרים להערכת ההשפעה של השימוש במכשירים אלו על דפוסי השינה או לסייע בזיהוי מוקדם של המחלה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה