האם טיפול ב-Liraglutide עשוי לדחות הופעת סוכרת מסוג 2 בילדים? (מתוך MDEdge)

עד לאישור לאחרונה של Liraglutide (ויקטוזה) לטיפול בילדים ומתבגרים עם סוכרת מסוג 2, רופאים רבים נאלצו לעמוד מנגד ולחזות בהידרדרות תפקוד תאי ביתא תחת טיפול במטפורמין. הטיפול במטפורמין לא השפיע משמעותית על הילדים במספר מחקרים, אך כעת יש עדויות לפיהן טיפול ב-Liraglutide עשוי לסייע בהפחתת משקל בקרב צעירים אלו.

לדוגמא, במחקר TODAY (Treatment Options for Type 2 Diabetes in Adolescent and Youth) שהחל בשנת 2004, 699 ילדים בגילאי 10-17 שנים ועם סוכרת מסוג 2 טופלו במטפורמין להשגת המוגלובין מסוכרר של פחות מ-8% ולאחר מכן חולקו באקראי להמשך טיפול במטפורמין בלבד, שילוב מטפורמין עם Rosiglitazone, או התערבות לשינוי אורח חיים עם דגש על ירידה במשקל. החוקרים מצאו כי ב-46% מהילדים הטיפול נכשל והתוצאות הגרועות ביותר תועדו בקבוצת הטיפול במטפורמין.

ממצאי מחקר TODAY2 העידו כי צעירים היו מועדים לאירועים חריגים חמורים על-רקע סוכרת, דוגמת התקפי לב, מחלת כליות כרונית, מחלה של הרשתית, נוירופתיה וסיבוכים בצאצאים.

בנוסף, מתוצאות מחקר RISE (Restoring Insulin Secretion) עלה כי בצעירים עם הפרעה בסבילות לסוכר או אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, טיפול ב-Insulin Glargine או מטפורמין לא עצרו את התקדמות הידרדרות תפקוד תאי ביתא.

למרות הנחיות אלו, מסמך הנחיות מטעם ה-ADA אודות הערכה וטיפול בסוכרת בצעירים קרא למתן מטפורמין פעמיים ביום בצעירים עם הופעה חדשה של סוכרת וריכוז המוגלובין מתחת ל-8.5% ודרושים טיפולים טובים יותר מאחר והם מתקדמים במהירות לסיבוכים.

במסגרת מחקר Ellipse חולקו באקראי 135 משתתפים לאחת משתי קבוצות: 66 חולקו לטיפול בזריקות תת-עוריות של Liraglutide (עד 1.8 מ”ג/יום) ו-69 חולקו לקבוצת פלסבו לאורך 26 שבועות, עם שלב הארכה בתווית-פתוחה במשך 26 שבועות. כל החולים קיבלו טיפול במטפורמין במהלך המחקר. למעלה ממחצית מהמשתתפים במחקר (62%) היו נשים, הגיל הממוצע עמד על 15 שנים, מדד מסת הגוף עמד על 33.9 ק”ג למטר בריבוע.

לאחר 26 שבועות, ריכוז המוגלובין מסוכרר ירד ב-0.64 נקודות אחוז עם Liraglutide, כאשר בקבוצת הפלסבו נרשמה עליה של 0.42 נקודות אחוז (הבדל של 1.06- נקודות אחוז בין הקבוצות). לאחר 52 שבועות, ההבדל בין הקבוצות עלה ל-1.30- נקודות אחוז.

החוקרים מדווחים כי נרשמה ירידה משמעותית במדד BMI Z-score בקרב מטופלים ב-Liraglutide. לתרופה השפעה רבה על משקל הגוף, לו חשיבות רבה בהופעת סוכרת מסוג 2 בצעירים. מדובר בהישג חשוב מאחר כפי שעלה ממחקר TODAY, קשה להשיג ירידה במשקל במתבגרים.

מספר האירועים החריגים עליהם דיווחו המטופלים היה דומה בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הפלסבו (85% לעומת 81%, בהתאמה), אך השיעור הכולל של אירועים חריגים ואירועים גסטרואינטסינאליים היה גבוה יותר עם Liraglutide.

מומחים בתחום סבורים כי מדובר בעידן חדש, כאשר יש אפשרויות טיפול תרופתי לילדים ומתבגרים לדחיית הופעת סיבוכי סוכרת.

מתוך MDEdge

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה