סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית בחולים עם מחלות ממאירות (Eur Heart J.)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אחד מכל עשרה חולי סרטן לא צפוי למות עקב המחלה הממארת, אלא בעקבות מחלות לב וכלי דם.

במחקר התצפיתי ביקשו החוקרים לאפיין את הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם ממאירויות באתרים שונים. הם התבססו על נתוני מאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) להשוואת האוכלוסייה הכללית עם כ-3.2 מיליון מטופלים ששרדו ממאירות בארצות הברית (1973-2012). הם חישבו את שיעורי SMR (Standardized Mortality Ratio) באמצעות סיבה מקודדת לתמותה קרדיווסקולארית (מחלת לב, יתר לחץ דם, מחלה צרברווסקולארית, טרשת עורקים ומפרצת/דיסקציה של אבי העורקים).

מבין 28 סוגים שונים של מחלות ממאירות, 1,228,328 חולים (38%) הלכו לעולמם עקב ממאירות ו-365,689 חולים (11.3%) הלכו לעולמם עקב מחלות לב וכלי דם. מבין מחלות לב וכלחי דם, 76.3% ממקרי התמותה נבעו ממחלת לב.

בשמונה אתרי ממאירות, הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית היה גבוה עוד יותר מהסיכון לתמותה על-רקע הממאירות בלפחות שנה קלנדרית אחת.

הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה הגבוה ביותר בקרב שורדים שאובחנו לפני גיל 35 שנים. יתרה מזאת, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה הגבוה ביותר במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת ממאירות (שיעורי SMR של 3.93). הסיכון לתמותה נותר מוגבר לאורך המעקב, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

מרבית מקרי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם תועדו בחולים עם אבחנה של סרטן שד, ערמונית או שלפוחית שתן. החוקרים מצאו כי מנקודת אבחנת ממאירות ולאורך מסלול ההישרדות של החולים עם ממאירות בכל האתרים, קיים סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לסיכון באוכלוסיה הכללית בארצות הברית. במקרים של סרטן רירית הרחם, השנה הראשונה לאחר אבחנת הממאירות לוותה בסיכון גבוה מאוד לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, ממצאים התומכים במערבות קרדיולוג בחולות אלו.

Eur Heart J. Published November 24, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה