התועלת של מנה יחידה של SBRT במינון גבוה לגרורות לעצמות מחוץ לעמוד השדרה (JAMA Oncol)

מנה יחידה של קרינת SBRT (Stereotactic Body Radiotherapy) עשויה לשמש כאפשרות יעילה לטיפול בחולים עם כאב משנית לגרורות לעצמות מחוץ לעמוד השדרה, עם שיעורי תגובה גבוהים יותר בהשוואה ל-MFRT (Multifraction Radiotherapy), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

לצורך המחקר בשלב 2, להוכחת העדר-נחיתות, החוקרים חילקו באקראי 160 חולים עם כאב משנית לגרורות לעצמות (גיל ממוצע של 62 שנים, 60% גברים) לטיפול במנה אחת של SBRT (12 Gy לנגעים בגודל 4 ס”מ ומעלה או 16 Gy לנגעים קטנים מ-4 ס”מ) או MFRT (30 Gy ב-10 פרקציות).

קבוצות הטיפול היו מאוזנות היטב מבחינת מין, גיל, מוצא אתני, היסטולוגיה של הגידול, אתרי גרורות לעצמות, מדדי כאב, מספר האתרים שהוקרנו ומצב תפקודי לפי Karnofsky.  התוצא העיקרי היה תגובה לכאב, אשר הוגדרה לפי קריטריונים מקובלים כמשלב של מדדי כאב ושימוש במשככי כאבים. העדר תגובה הוגדר בנוכחות החמרה במדדי כאב (שתי נקודות ומעלה בסולם של 0-10 נקודות), עליה במינון אופיואידים המקביל למורפין של 50% ומעלה, קרינה חוזרת, או שבר פתולוגי.

החוקרים מדווחים כי 16 חולים בקבוצת MFRT ו-11 חולים בקבוצת SBRT נמצאו לא מתאימים ולא קיבלו את הטיפול. מבין החולים הזמינים להערכה, טיפול SBRT לווה בשיעורים גבוהים יותר של תגובה חלקית או מלאה,

בהשוואה לקבוצת הטיפול ב-MFRT לאחר שבועיים (62% לעומת 36%), לאחר שלושה חודשים (72% לעומת 49%) ולאחר תשעה חודשים (77% לעומת 46%).

מניתוח נתוני מנת הקרינה בקבוצת SBRT עלו שיעורי תגובה גבוהים יותר לאחר שלושה חודשים באלו שטופלו ב-16 Gy (62%), בהשוואה למטופלים במנה של 12 Gy (30%) או 30 Gy ב-10 פרקציות (21%). בנקודות זמן מאורחות יותר במעקב, הטיפול במינון 16 Gy הוביל לאיזון הממושך ביותר בכאב: לאחר תשעה חודשים, שיעורי התגובה עמדו על 42.9% עם טיפול ב-16 Gy לעומת 13.3% עם טיפול ב-12 Gy ו-15.2% עם MFRT.

מניתוח נוסף עלה כי לא היו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי רעילות משנית לטיפול או במדדי איכות החיים, בעוד ששיעורי בקרה מקומית לאחר שנה ושנתיים היו גבוהים יותר בחולים בקבוצת SBRT.

החוקרים מתכננים להשלים מחקר אקראי בשלב 3 להמשיך ולבחון את הנושא.

JAMA Oncol 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה