ההשפעה של חשיפה לזיהום אוויר על אירועים פסיכוטיים במתבגרים (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לזיהום אוויר, בפרט דו תחמוצת החנקן וחנקן חמצני, מלווה בסיכוי מוגבר לאירועים פסיכוטיים במתבגרים, אשר עשוי לספק הסבר חלקי לקשר בין מגורים באזור עירוני ובין אירועים פסיכוטיים בגיל ההתבגרות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר ובין אירועים פסיכוטיים בגיל ההתבגרות ולקבוע אם חשיפה זו עומדת בבסיס הקשר בין מגורים באזור עירוני ובין אירועים פסיכוטיים במתבגרים.

מחקר Environmental-Risk Longitudinal Twin Study הינו מחקר עוקבה, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל 2,232 ילדים שנולדו בין ינואר 1994 ועד דצמבר 1995 באנגליה ווילס והיו במעקב מהלידה עד גיל 18 שנים. מבין אלו, 2,066 לקחו חלק בהערכות בגיל 18 שנים, כולל 2,063 (99.9%) שסיפקו נתונים אודות אירועים פסיכוטיים.

החוקרים העריכו את החשיפה השנתית לארבעה מזהמים: דו תחמוצת החנקן, חנקן חמצני, חומר חלקיקי עם קוטר אירודינאמי קטן מ-2.5 מיקרומטר וקטן מ-10 מיקרומטר. הם בחנו את נתוני החשיפה לזיהום אוויר אל מול כתובות המגורים של המשתתפים במדגם עם שני אתרים נפוצים בהם ביקרו המשתתפים כאשר היו בגיל 18 שנים. בגיל 18 שנים, המשתתפים השלימו ראיון אישי להערכת אירועים פסיכוטיים בגיל ההתבגרות.

מבין 2,063 המשתתפים שסיפקו נתונים אודות אירועים פסיכוטיים, 623 משתתפים (30%) חוו לפחות אירוע פסיכוטי אחד בין הגילאים 12-18 שנים. אירועים פסיכוטיים היו נפוצים יותר משמעותית בקרב מתבגרים ברבעון העליון של חשיפה שנתית לדו תחמוצת החנקן (יחס סיכויים של 1.71), חנקן חמצני (יחס סיכויים של 1.72) וחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר (יחס סיכויים של 1.45).

שילוב דו תחמוצת החנקן עם חנקן חמצני סיפק הסבר סטטיסטי ל-60% מהקשר בין מגורים באזור עירוני ובין אירועים פסיכוטיים בגיל ההתבגרות. לא תועדה עדות להשפעה של המצב הסוציו-אקונומי, היסטוריה משפחתית של מחלות פסיכיאטריות, פסיכוזה אצל האם, תסמינים פסיכוטיים בילדות, עישון או תלות בחומרים בגיל ההתבגרות, רמת הפשע והמצב החברתי של שכונת המגורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חשיפה לזיהום אוויר ובין סיכוי מוגבר לאירועים פסיכוטיים בגיל ההתבגרות, ממצא אשר עשוי לספק הסבר חלקי לשכיחות המוגברת של אירועים פסיכוטיים בקרב אלו המתגוררים באזורים עירוניים.

JAMA Psychiatry. Published online March 27, 2019

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה