האם ניתן לשלב טיפול כנגד סרטן עם טיפול הוספיס? (JAMA Oncol)

בקרב חולים עם ממאירות סופנית, אחד המכשולים העיקריים לטיפולי הוספיס בשלב מוקדם נובע מכך שמשמעות הדבר היא כי על החולה לוותר על טיפול מרפא, בכדי שיתאים לטיפול הוספיס. מבוטחים רבים בארצות הברית אינם יכולים לקבל כיסוי לטיפולי הוספיס וטיפול פעיל כנגד ממאירות באותה עת, עליהם לבחור באחד מהשניים. עם זאת, המציאות של מחלה סופנית אינה תמיד מתאימה למודל כזה של בחירה באחת מבין שתי גישות.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם זמינות מוגברת של טיפולי הוספיס, ללא הגבלה אודות טיפולים פעילים כנגד ממאירות, מלווה בטיפול פחות אגרסיבי והפחתת עלויות טיפול רפואי בחולים הנוטים למות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 13,085 יוצאי צבא עם אבחנה חדשה של סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) בשלב 4, אשר טופלו ב-113 מרכזי VAMC (Veterans Affairs Medical Centers), בין השנים 2006-2012.  הם בחנו את כלל המטופלים שהלכו לעולמן עקב ממאירות להערכת היקף השימוש בשירותי הוספיס, קבלת טיפול לממאירות ו/או שילוב של שתי גישות אלו במהלך החודש האחרון לחייהם.

התוצא העיקרי היה קבלת טיפול לאגרסיבי (לפחות שני אשפוזים בתוך 30 ימים, הזנה באמצעות צינורית, הנשמה מכאנית, אשפוז ליחידת טיפול נמרץ) וסך ההוצאות הרפואיות במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר האבחנה.

בקרב יוצאי צבא עם NSCLC, אשר טופלו במרכזי VAMC בחמישון העליון של שירותי הוספיס (79% מטופלי הוספיס), בהשוואה לאלו בחמישון התחתון (55% מטופלי הוספיס), תועד סיכוי גבוה יותר מכפליים לקבלת טיפול פעיל לסרטן במקביל, לאחר התחלת טיפולי הוספיס (יחס סיכויים מתוקן של 2.28). אעפ”י כן, בקרב אלו שטופלו בחמישון העליון של טיפולי הוספיס, יחס הסיכויים המתוקן לקבלת טיפול אגרסיבי בששת החודשים לאחר האבחנה עמד על 0.66 ויחס הסיכויים המתוקן לטיפול ביחידת טיפול נמרץ עמד על 0.78, בהשוואה לחולים שטופלו במרכזים עם טיפולי הוספיס בחמישון התחתון.

סך ההוצאות הרפואיות לאחר שישה חודשים היה קטן ב-266 דולרים לכל יום בקבוצת החולים בחמישון העליון, בהשוואה לחמישון התחתון. החוקרים מדגישים כי לא תועדו הבדלים הישרדותיים.

הגברת הזמינות של שירותי הוספיס, ללא הגבלת הגישה לטיפול ליוצא צבא עם סרטן ריאות מתקדם, לוותה בטיפול רפואי פחות אגרסיבי והוצאות רפואיות נמוכות יותר משמעותית, תוך המשך מתן טיפול פעיל כנגד הממאירות.

JAMA Oncol. Published online March 28, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה