בדיקת דם עשויה לסייע בזיהוי נבדקים בסיכון גבוה לסרטן ריאות (JAMA Oncol)

בדיקת דם פשוטה יחסית עשויה לסייע בזיהוי נבדקים בסיכון גבוה יותר לסרטן ריאות, בהם ייתכן ויהיה מקום להשלמת בדיקת CT במינון-נמוך, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת JAMA Oncology.

כלי ההערכה המבוסס על סמנים בדם כולל פאנל של ארבעה חלבונים: CA-125 (Cancer Antigen); CEA (Carcinoembryonic Antigen); Cytokeratin-19 Fragment; ו-Precursor of Surfactant Protein B.

החוקרים פיתחו כלי זהעל-בסיס דגימות דם לפני-אבחנה ממטופלים בארצות הברית בסיכון גבוה לסרטן ריאות. אלו כללו 108 משתתפים עם היסטוריה של עישון, אשר אובחנו עם סרטן ריאות בתוך שנה מדגימת הדם, ו-216 ביקורות-מעשנות תואמות ממחקר CARET (Carotene and Retinol Efficacy Trial).

לאישור התוקף של הכלי הנ”ל, הערכות סיכון אבסולוטי שימשו ב-63 נבדקים עם היסטוריה של עישון, אשר אובחנו עם סרטן ריאות בתוך שנה מדגימת הדם. לחולים אלו התאימו החוקרים 90 ביקורות ממחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer Nutrition) ו-NSHDS (Northern Sweden Health and Disease Study). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 58 שנים.

לאחר מכן, החוקרים שילבו את מדד הסמנים עם נתונים אודות חשיפה לעישון. על-בסיס מודל חיזוי סיכון משולב, הם זיהו 40 מבין 63 המקרים של סרטן ריאות, או 63% מהמקרים של סרטן ריאות עתידי, כמתאימים לבדיקת CT במינון נמוך (מקביל לרגישות של 0.63).

לשם השוואה, 26 מבין 62 המקרים של סרטן ריאות, או 42% מהמקרים של סרטן ריאות עתידי, זוהו כמתאימים לבדיקת CT על-בסיס קריטריוני ההתאמה לפי ה-USPSTF (מקביל לרגישות של 0.42).

החוקרים סבורים כי ממצאים אלו מהווים צעד חשוב בשיפור בדיקות הסקר לסרטן ריאות, על-בסיס פרופיל סמנים בדם. בכוונתם להמשיך ולבחון את הנושא במחקרים בינלאומיים גדולים יותר.

JAMA Oncol. Published online July 12, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה