עליה בהיקף מקרי תמותה בארצות הברית עקב מעשי אובדנות או צריכת אלכוהול וסמים (Commonwealth Fund)

בארצות הברית קיימים פערים נרחבים בבשירותי טיפול פסיכיאטרי, בתקופה בה שיעורי התמותה עקב מעשי אובדנות או צריכת סמים ואלכוהול הגיעו לשיא, כך עולה מדו”ח חדש מטעם ה-Commonwealth Fund.

הדו”ח החדש בוחן את כל 50 המדינות ומחוז קולומביה על-בסיס 43 מדדים, הכוללים גישה לטיפול רפואי, איכות טיפול, יעילות מתן טיפול, תוצאות טיפול והבדלים בטיפול רפואי על-בסיס הכנסה.

החוקרים מדווחים כי שילוב שיעורי התמותה עקב מעשה אובדני, אלכוהול, אופיואידים וסמים אחרים (קבוצה הקרויה מקרי תמותה עקב ייאוש) עלה ב-50% משנת 2005-2016. העליה בשיעורים אלו תועדה בכל המדינות, עם עליה של כפליים בדלוואר, ניו המפשייר, ניו-יורק, אוהיו ווירג’יניה המערבית. יתרה מזאת, חלה גם עליה בקצב. קצב הגדילה השנתי הממוצע במקרי תמותה עקב ייאוש עמד על 3% בשנה בין 2005-2014, אך שילש עצמו ל-9% בין 2015 ל-2016.

הדו”ח מאשר כי קיימת גישה מוגבלת לשירותי טיפול פסיכיאטרי בארצות הברית. עד רבע מהמבוגרים עם מחלה פסיכיאטרית דיווחו על צורך בטיפול שלא נענה בין 2013-2015, ועד שליש מהילדים שנדרשו לטיפול פסיכיאטרי בשנת 2016 לא קיבלו זאת. בין המדינות, 41-66% מהמבוגרים עם תסמיני מחלה פסיכיאטרית לא קיבלו טיפול בין 2013-2015.

עוד חלה החמרת במגמת שיעורי תמותה משנית למצבים הניתנים לטיפול. לאחר מגמת ירידה במרבית רוב השנים בעשור האחרון, חלה עליה חזרה במקרי תמותה מוקדמת עקב גורמים הניתנים למניעה או לטיפול.

בשני-שליש מהמדינות תועדה עליה במדד זה בין השנים 2014-2015. בשש מדינות קולוראדו, מיין, נברסקה, אוקלהומה, ורמונט וויאומינג העליה הייתה גדולה יותר מ-5%.

תמותה מוקדמת מצויה במגמת עליה במדינות ברחבי היבשת. חלק מהעליה הנ”ל נובע מעליה במקרי תמותה משנית להפרעות שימוש בחומרים, אך העליה בשיעורי התמותה עקב מצבים הניתנים לריפוי הינה סימן לכישלון מערכת הבריאות.

באיזון הכולל, הדו”ח משנת 2018 מעיד כי לאורך כל המרכיבים של תפקוד מערכת הבריאות של המדינה, תועד שיפור גדול יותר מהחמרה בין 2013 ל-2016 מגמה הפוכה לזו שתועדה במהלך שנות האלפיים, אז חל עיכוב בהתקדמות או החמרה בתפקוד.

לפי אזורים, בניו-אינגלנד, החלק הצפוני של המערב התיכון, ובמספר מדינו בחלק המערבי זכו לציונים בראש הרשימה. מנגד, מדינות דרומיות זכו לרוב לציונים בתחתית הרשימה. באשר להערכת תפקוד ברמת המדינה, הוואי, מסצ’וסטס, מינסוטה, ורמונט ויוטה זכו למקומות הראשונים, בעוד שלואיזיאנה ומיסיסיפי דורגו אחרונות.

בקליפורניה ואורגון תועד השיפור הגודל ביותר, עם זינק בהיקף של 9 ו-10 מקומות, בהתאמה. בשתי מדינות הורחבה ההתאמה לביטוח מדיקייד.

מהדו”ח עולה עוד כי הרחבת ביטוח מדיקייד הובילה לשיפור בגישה לטיפול. ב-47 מדינות, שיעור המבוגרים בגילאי 19-64 שנים שאינם מבוטחים היה נמוך בלפחות 5 נקודות אחוז, בשנת 2016, בהשוואה ל-2013. החוקרים מדווחים כי ב-11 מבין 13 מדינות בהן תועדה צניחה של לפחות עשר נקודות נכללה הרחבת מדיקייד בין ינואר 2016. במהלך אותה תקופת זמן, תועדה גם ירידה באחוז החולים המדווחים כי לא פנו לרופא כאשר נדרשו לכך, בשל עלויות. במדינות שהרחיבו את כיסוי Meidcaid תועד שיפור נרחב יותר, בממוצע, בהשוואה למדינות שלא עשו כן.

Commonwealth Fund

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה