SPRINT: יש לנקוט בזהירות בהורדת לחץ דם בתתי קבוצות מסויימות. (European Society of Cardiology 2017 Congress)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

מטופלים עם ערכי לחץ דם סיסטולי של 160 ממ”כ ומעלה עם סיכון קרדיווסקולרי נמוך עשויים להרוויח מאיזון לחץ דם לערך מטרה של עד 140ממ”כ, ולא 120ממ”כ. כך על פי אנליזה מתוך מחקר ה SPRINT.

הנתונים הוצגו ב European Society of Cardiology (ESC) 2017 Congress. התוצאות בעיקר מעבירות את המסר שערך לחץ דם יחיד עשוי לא להתאים לכולם. כך על פי ד”ר צונג-דאו, מחוקרי ה SPRINT.

תוצאות מחקר SPRINT פורסמו בשנת 2015 ב NEJM. המחקר הראה כי מתוך 9361 מטופלים עם לחץ דם סיסטולי 130ממ”כ אשר חולקו לקבלת טיפול אינטנסיבי (ערך מטרה < 120ממ”כ) ולקבלת טיפול סטנדרטי (< 140ממ”כ), למטופלים שכוונו לערכי לחץ דם נמוכים יותר היה שיעור נמוך יותר של אירועים קרדיווסקולרים מג’ורים ושיעור תמותה נמוך יותר באופן מובהק סטטיסטית.

האנליזה הנוכחית (post hoc analysis) התמקדה בתתי קבוצות עם ערכים שונים של לחץ דם בסיסי וגורמי סיכון קרדיוווסקולרים שונים.

בהשוואת אוכלוסיית המחקר כולה וללא חלוקה לתת קבוצות, איזון אינטנסיבי הביא לירידה (relative risk reduction) של 25% בתוצא הראשוני – שילוב של MI, non MI ACS, שבץ, אי ספיקת לב חריפה ותמותה קרדיווסקולרית. (HR 0.75, CI 0.63-0.89). אך כאשר בוצעה האנליזה על תתי הקבוצות, בקבוצה עם יתר לחץ דם בסיסי גבוה מ 160ממ”כ ועם סיכון על פי פרמינגהם של < 31.3%, לא היה יתרון מבחינת התוצא הראשוני, ולעומת זאת היתה עליה של פי 2.6 בתמותה לא קרדיווסקולרית (HR 2.6, CI 0.81-8.31). כלומר, על פי אנליזה זו, מטופלים עם יתר ל”ד בסיסי גבוה אך סיכון קרדיווסקולרי נמוך, הראו תוצאים פחות טובים כאשר קיבלו טיפול אינטנסיבי מאשר מטופלים בקבוצה שקיבלה טיפול סטנדרטי.

ד”ר מקלים גרהם, ראש ה Joint European Societies CV Prevention Committee, ציין כי התוצאות הללו הן בעצם די אינטואיטיביות כאשר מורידים לחץ דם באגרסיביות למטופלים עם לחצי דם בסיסיים גבוהים ובפרט למבוגרים, עלולות להופיע תופעות לואי, בעיקר הקשורות לתת לחץ דם אורטוסטטי. ד”ר גרהם גם מביע סקפטיות בנוגע לתוצאות מחקר ה SPRINT אשר מצודדות בטיפול אגרסיבי בלחץ דם, לאור היותו המחקר הגדול היחידי אשר הגיע לתוצאים חיוביים עם טיפול אגרסיבי בלחץ דם. יש צורך במחקרים נוספים עם תוצאות דומות על מנת לאמץ את מסקנות המאמר, כך על פי דבריו.

Increased all-cause mortality with intensive blood-pressure control in patients with a baseline systolic blood pressure of >160 mmHg and a Lower Framingham risk score: a cautionary note from SPRINT. European Society of Cardiology 2017 Congress. August 28, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה