האם מדד OST עדיף על FRAX לזיהוי גברים המתאימים לבדיקת סקר לאוסטיאופורוזיס? (J Gen Intern Med)

כלי חדש בשם OST (Osteoporosis Self-assessment Tool) הוביל לתוצאות טובות יותר ממדד FRAX (Fracture Risk Assessment) בבחירת הגברים המבוגרים המתאימים לבדיקת סקר לאוסטיאופורוזיס, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

המחקר הפרוספקטיבי בשם Osteoporotic Fractures in Men כלל 4,043 גברים בגילאי 70 שנים ומעלה. החוקרים מדדו את צפיפות המינראלים של העצם בכלל ירך, צוואר ירך ועמוד שדרה מותני באמצעות בדיקת DXA. לאחר מכן הם השוו את תוצאות בדיקת OST אל מול בדיקת FRAX (ללא מדדי צפיפות עצם) בהבחנה בין גברים עם ובלי אוסטיאופורוזיס. הם גם בחנו ערכי סף שונים לכלים אלו.  באשר למדד FRAX, הסף להמלצה להשלמת בדיקת צפיפות עצם הוא סיכון לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי של 9.3% ומעלה לאחר עשר שנים.

מהתוצאות עלה כי מדד OST זיהה אוסטיאופורוזיס טוב יותר ממדד FRAX (ללא צפיפות עצם), בהתאם לחישבי שטח מתחת לעקומה, עם שטח מתחת לעקומה המעיד על סבירות גדולה יותר כי בדיקה חיובית הינה תוצאה חיובית אמיתית וכי בדיקה שלילית הינה תוצאה שלילית-אמיתית.

מהתוצאות עלה עוד כי שימוש בסף של פחות מ-2 נקודות במדד OST הפחית את שיעור הגברים שנדרשו לבדיקות DXA, הפחית תוצאות חיוביות-שגויות והפחית את מספר המקרים של אוסטיאופורוזיס שלא זוהו.  סף של פחות משתי נקודות היה בעל רגישות של 0.83 וסגוליות של 036 לזיהוי אוסטיאופורוזיס, בעוד שלמדד FRAX רגישות של 0.59 וסגוליות של 0.59.

במידה וישמש באלף גברים, שימוש במדד OST עם סף של פחות משתי נקודות יוביל להפניית 654 גברים לבדיקת צפיפות עצם והבדיקה תזהה אוסטיאופורוזיס רק ב-44 מהגברים הללו ופספס תשעה מקרים של אוסטיאופורוזיס.

OST אינו הכלי היחיד שפותח כבדיקת טרום-סקר לאוסטיאופורוזיס בגברים. כלי אחר בשם MORES (Male Osteoporosis Risk Estimation Score) פותח גם כן ונמצא כי הביא לתוצאות טובות יותר ממדד FRAX. המחקר הנוכחי לא כלל השוואת MORES ל-OST ולכן לא ניתן לקבוע מי מהשניים טוב יותר. עם זאת, ניתן להניח כי MORES ו-OST הינם כלים טובים יותר לזיהוי הגברים המתאימים לסקירה לאוסטיאופורוזיס, בהשוואה למדד FRAX.

המסר העולה מהמחקר הוא כי ישנם כלים פשוטים, בעיקר OST, העשויים לשמש לזיהוי גברים מבוגרים המתאימים לבדיקת צפיפות עצם.

J Gen Intern Med. Published online August 16, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה