ייעוץ התנהגותי בנושא תזונה נכונה ופעילות גופנית מסייע במניעת מחלות לב וכלי דם גם במטופלים בריאים (JAMA)

ייעוץ התנהגותי הוביל לתועלת מתונה במניעת מחלות לב וכלי דם במבוגרים ללא גורמי סיכון, כך לפי המלצה סופית של ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force), שפורסמה בכתב העת JAMA. ההצהרה מהווה עדכון להנחיות קודמות בנושא משנת 2012, שקבעו המלצות דומות, ומתבססת על סקירה שיטתית חדשה שכללה 50 מחקרים משנת 2012 ועוד 38 מחקרים חדשים.

מומחי ה-USPSTF סקרו את העדויות אודות ההשפעה של התערבויות ייעוץ לעידוד תזונה בריאה ו/או פעילות גופנית על התוצאות הרפואיות, תוצאות הקשורות במחלות לב וכלי דם, או ההשפעה על הרגלי התזונה ופעילות גופנית במבוגרים; התערבויות להפחתת התנהגות יושבנית; ונזקי ייעוץ התנהגותי זה.

מהתוצאות עולה כי התערבויות ייעוץ אלו הובילו לשיפור באורח חיים בריא ולשיפור קטן, אך בעל חשיבות אפשרית בתוצאות קרדיווסקולאריות, כולל הפחתת לחץ דם ורמות LDL ושיפור במדדי השמנה. להתערבויות אלו הייתה השפעה חיובית אך קטנה. הנזקים האפשריים משנית להתערבויות אלו הם קטנים, לכל היותר, ועל-כן קבעו המומחים כי להתערבויות סך הכל תועלת קטנה במבוגרים ללא השמנה או גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

בעקבות הסקירה הנ”ל, המלצת ה-USPSTF לרופאי משפחה הינה לקבוע באופן פרטני אם להציע או להפנות מבוגרים ללא השמנה וללא יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, הפרעה במשק סוכר או סוכרת, לייעץ התנהגותי לעידוד תזונה בריאה ופעילות גופנית. מהעדויות הזמינות בנושא עולה כי ישנה תועלת קטנה אך משמעותית לייעוץ התנהגותי למניעת מחלות לב וכלי דם באוכלוסיה זו. מטופלים המביעים עניין ומוכנים לערוך שינויים התנהגותיים הם בעלי הסיכון הטוב ביותר ליהנות מהתועלת של ייעוץ התנהגותי זה.

JAMA. Published online July 11, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה