כלים לחיזוי מחלות לב וכלי דם נוטים לתת-הערכה של הסיכון בחולי גאוט (Ann Rheum Dis)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי האמצעים הנוכחיים להערכת סיכון עשויים לספק תת-הערכה של הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי גאוט.

מרבית החולים המתקבלים בתמונה של גאוט עשויים להיות בסיכון גבוה מאוד למחלות לב וכלי דם, עדות לחשיבות גישות מניעה אופטימאליות בשלב זה. 

במחקר הנוכחי נכללו 237 חולים חדשים עם אבחנה מוכחת של גאוט. כל החולים נבדקו בין ינואר 2014 ועד סוף יוני 2016, כולל הערכה של הסיכון למחלות לב וכלי דם באמצעות בדיקה גופנית, ראיון, סקירת גורמי סיכון מוכרים, מדדים אנתרופומטריים ובדיקות מעבדה. בנוסף, החוקרים התבססו על מדד SCORE (Systematic Coronary Evaluation) ועל מדד Framingham Heart Study לחיזוי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

142 חולים (59.9%) שתחילה לא סווגו בקטגוריית הסיכון הגבוה מאוד השלימו בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי הצוואר. החולים בקבוצה זו נטו להיות צעירים יותר, עם פחות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (למעט עישון) ורמות שומנים נמוכות יותר, בהשוואה לחולים שלא השלימו את בדיקת האולטרה-סאונד.

מבין אלו שהשלימו בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי תרדמה, ב-64 נבדקים (45.1%) זוהו ערכי IMT (Intima-Media Thickness) מוגברים וב-66 נבדקים (46.5%) זוהו נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה. ב-44 נבדקים (31%) זוהו מדדי IMT מוגברים וגם נגעים טרשתיים.

על-פי ממצאי בדיקת ההדמיה, 80 חולים (56.3%) סווגו מחדש לקטגוריית סיכון גבוהה יותר, עדות להבדל משמעותי מהערכת הסיכון הראשונית.

החוקרים כותבים כי אמצעים למניעת מחלות לב וכלי דם הם פחות יקרים, בהשוואה לטיפול בסיבוכים, בעיקר במקרים של מטופלים בסיכון. על כן ישנה עדיפות לזיהוי אוכלוסיות בסיכון גבוה באמצעות כלים לחיזוי הסיכון או בדיקות סקר לטרשת עורקים תת-קלינית.

Ann Rheum Dis. Published online January 16, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה