בית החולים איכילוב רכש קרניות מחו”ל והתוצאה מדהימה: זמן המתנה להשתלת קרנית קטן מכשנה לזמינות כמעט מידית

החלטת הנהלת בית החולים על רכישת קרניות מחו”ל הביאה לתוצאות מדהימות: חולים הזקוקים להשתלת קרניות עוברים את הפרוצדורה בתוך חודשיים בלבד. במקביל, הושגה הסכמה של 64 משפחות לתרומת קרנית. עליה של 30% ביחס לאשתקד בית החולים המוביל בישראל בתרומת קרניות.

הישג חסר תקדים למערך עיניים של המרכז הרפואי איכילוב: זמינות כמעט מידית להשתלת קרניות לחולים הזקוקים לכך, בבית החולים. הצלחת המהלך נבעה בראש ובראשונה בזכות החלטת הנהלת בית החולים על רכישת קרניות מחו”ל לטובת החולים הישראלים. לפי הערכות, זמן ההמתנה הממוצע בישראל להשתלת קרניות עומד על כשנה. לדברי ד”ר דוד ורסאנו, מנהל יחידת קרנית במערך עיניים של בית החולים: “אנחנו קרובים מאד למצב של זמינות מידית, כמו בניתוחים אחרים שאינם זקוקים לשתל. כיום, השתלת קרניות באיכילוב הפסיקה להיות פעולה נדירה אלא פרוצדורה יומיומית”.

הנהלת בית החולים החליטה בחודש יוני 2016 על יציאה לדרך של מהלך לרכישת קרניות מבנקי קרניות בארה”ב, במטרה להגדיל את התפוקה ולקצר את רשימת ההמתנה להשתלה. עלות רכישת הקרניות לבית החולים למחצית השניה של 2016 בלבד עמדה על סך של 350,000 שקלים מתקציב בית החולים.

סה”כ נרכשו 45 קרניות לטובת חולים ישראלים. עד לרכישה, 57 חולים המתינו לקרניות להשתלה כתוצאה ממחלות עיניים שונות אליהם התווספו מהלך השנה עוד עשרות רבות של חולים. לאחר תקופת רכישת הקרניות, בשבעת החודשים האחרונים של  2016, בוצעו בבית החולים לא פחות מ-76 ניתוחים להשתלת קרניות. סה”כ במהלך שנת 2016, בוצעו בבית החולים 103 ניתוחים בקרניות.  בסיום השנה עמדה רשימת ההמתנה על 32 אנשים בלבד שרובם חולים מורכבים מאוד (מדובר במקרים מיוחדים כמו התלבטות המטופלים או מצבים מורכבים בהם קשה להגיע למצב בריאות שמאפשר ניתוח).

“הקפיצה בביצועים במחצית השנייה של השנה נובעת קודם כל מהחלטה משותפת של מערך עיניים ושל פרופ’ רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי על רכישת הקרניות לטובת החולים וביטול זמני ההמתנה לניתוח זה. הצלחת המהלך התאפשרה בזכות הקצאת חדרי ניתוח ויצירת זמינות למנתחים על חשבון פעילויות אחרות שלהם לביצוע מידי של פעולה זו” מסבירה פרופ’ ענת לבנשטיין, מנהלת מערך עיניים של המרכז הרפואי.

במקביל, השנה חלה קפיצה של 30% ביחס לאשתקד בהשגת הסכמה של משפחות לתרומת קרניות של יקיריהם שנפטרו כש-64 משפחות חתמו על תרומה להצלת מאור עיניהם של הזקוקים לכך. המרכז הרפואי איכילוב הוא המוביל בישראל בהשגת הסכמות לתרומת קרניות.

“הנהלת בית החולים בראשותי תמשיך גם בשנת 2017 לרכוש קרניות מחו”ל על מנת שנוכל לשמור את ההמתנה להשתלת קרנית קצרה ככל הניתן והיא עומדת היום על זמן המתנה של כחודשיים בלבד בחולים שאינם מורכבים מאוד. מדובר במהלך שהובלתי עוד מתקופתי כמנכ”ל משרד הבריאות ואני גאה ליישם אותו בהצלחה יוצאת דופן כאן באיכילוב” מסכם פרופ’ רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב.

נמסר על ידי אבי שושן, דובר המרכז רפואי תל אביב איכילוב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה