ירידה בריכוז טרופונין מנבאת סיכון למחלת לב כלילית (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים כי ממחקר של גברים בגיל העמידה עם היפרכולסטרולמיה, שחולקו באקראי ל-Pravastatin או פלסבו, באלו בהם תועדה ירידה של רמות טרופונין מסוג I (Troponin I), בניגוד לעליה ברמות אלו לאחר שנה אחת, תועד סיכוי הרבה יותר נמוך לאוטם לבבי לא-פטאלי או תמותה עקב מחלה כלילית במהלך המעקב. יתרה מזאת, מניתוח נתוני מחקר WOSCOPS (West of Scotland Coronary Prevention Study) עלה כי שינוי ברמות Troponin I ניבא אירועים כליליים עתידיים לללא תלות בהפחתת רמות כולסטרול.

החוקרים ביקשו לבחון אם רמות Troponin I עשויות לנבא אירועים כליליים בעתיד, מושפעים מטיפול בסטטינים, או משקפים תגובה לטיפול בסטטינים במשתתפים במחקר WOSCOPS. במסגרת המחקר חולקו באקראי 6,595 גברים בגילאי 45-64 שנים עם רמות LDL מתונות וללא היסטוריה של אוטם לבבי, לטיפול בפלסבו או Pravastatin במינון 40 מ”ג ביום.

כעת, עשרים שנים מאוחר יותר, 3,318 משתתפים השלימו מספיק בדיקות מעבדה על-מנת שניתן יהיה לבחון את רמות Tropinin I באמצעות בדיקת Architect Stat. לבדיקה סף זיהוי של 1.2 ננוגרם/ליטר וסף עליון של 34 ננוגרם/ליטר בגברים.

המשתתפים סווגו לרביעונים לפי רמות טרופונין: עד 3.1 ננוגרם/ליטר, 3.2-3.9 ננוגרם/ליטר, 4.0-5.1 ננוגרם/ליטר ו5.2 ננוגרם/ליטר ומעלה. רק בשבעה משתתפים תועדו רמות טרופונין לא-מדידות וב-48 משתתפים תועדו ערכים מעל 34 ננוגרם/מ”ל.

בהשוואה למשתתפים ברבעון התחתון של רמות טרופונין, באלו ברבעון העליון תועד סיכון גבוה פי 2.3 לאוטם לא-פטאלי של שריר הלב או תמותה עקב מחלת לב כלילית לאחר חמש שנים; במשתתפים אלו תועד סיכון גבוה פי 1.5 לתוצאים אלו לאחר 15 שנים.

במשתתפים שטופלו ב-Pravastatin או פלסבו תועדה ירידה גדולה פי 5 באירועים כליליים, כאשר ריכוז טרופונין ירד ביותר מרבעון, במקום אלו בהם נרשמה עליה של למעלה מרבעון.

הטיפול ב-Pravastatin הפחית את ריכוז טרופונין בהיקף של 13% והכפיל את מספר הגברים בהם ריכוז טרופונין ירד בלמעלה מרבעון; גברים אלו היו בסיכון הנמוך ביותר למחלת לב כלילית בעתיד (1.4% לאורך חמש שנים).

ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם תוצאות ניתוח קודם של נתונים ממחקר ARIC. לאור זאת, נראה כי בדיקות רגישות להערכת טרופונין עשויות לסייע בשיפור היכולת לחקור ולשפר את אמצעי מניעה ראשונית.

J Am Coll Cardiol 2016; 68:27192728

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה