בדיקת CT של הלב עשויה להפחית את הצורך באנגיוגרפיה כלילית (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בדיקת CT של הלב מפחיתה משמעותית את הדרישה לאנגיוגרפיה כלילית בחולים עם חשד למחלת עורקים כלילית, לאור אנגינה לא-טיפוסית או כאבי חזה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את התועלת של בדיקת CT של הלב ואנגיוגרפיה כלילית ב-340 חולים עם חשד למחלת עורקים כלילית ואנגינה לא-טיפוסית או כאבי חזה, שהופנו על-בסיס ממצאים קליניים לאנגיוגרפיה כלילית.

הסבירות לפני-בדיקה למחלת עורקים כלילית בחולים אלו עמדה בממוצע על 34.6%; 167 חולים בקבוצת בדיקת CT ו-162 חולים בקבוצת אנגיוגרפיה כלילית היו זמינים להערכת התוצאים. על-בסיס הבדיקה האחרונה, רק 13% מהחולים הללו סבלו ממחלת עורקים חסימתית שיעור הרבה יותר נמוך מהערכה לפי סבירות לפני בדיקה.

בהשוואה לאנגיוגרפיה כלילית, בדיקת CT של הלב הפחיתה משמעותית את הצורך לאנגיוגרפיה כלילית, משיעור של 100% ל-14%, והיבלו לדיוק אבחנתי הרבה יותר גדול של אנגיוגרפיה כלילית (75% כאשר בוצעה לאחר CT של הלב לעומת 15% כאשר בוצעה ישירות).

הפחתת הצורך לאנגיוגרפיה כלילית נותרה במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר ההקצאה האקראית, אך המובהקות הסטטיסטית אבדה במהלך ששת החודשים הבאים לאחר ההקצאה האקראית.

שיעור פרוצדורות אנגיוגרפיה כלילית שלוו ברה-וסקולריזציה של מחלת עורקים כלילית חסימתית היה גדול יותר משמעותית בקבוצת החולים לאחר בדיקת CT (67%), בהשוואה לאלו שהופנו ישירות לאנגיוגרפיה כלילית (14%).

סיבוכים מג’וריים של הפרוצדורה בתוך 48 שעות לא היו נפוצים בשתי הקבוצו, בעוד שסיבוכים מינוריים היו הרבה פחות נפוצים בקבוצת בדיקת CT (3.6%) בהשוואה לאנגיוגרפיה כלילית (10.5%).

חציון החשיפה לקרינה היה דומה בשתי הקבוצות, אם כי תוספת התערבות כלילית מילעורית לאנגיוגרפיה כלילית הובילה לעליה משמעותית בחציון מנת הקרינה האפקטיבית.

בדיקת CT של הלב קיצרה את חציון משך השהות באשפוז מ-52.9 שעות ל-30 שעות.

לא תועדו הבדלים בסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ורה-וסקולריזציה בטווח הארוך.

החוקרים מסמכים וכותבים כי בשילוב עם ממצאי מחקרים אחרים, המחקר הנוכחי מספק עדויות נוספות לתועלת של בדיקות CT של הלב. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההשלכות והעלויות של שילוב בדיקת CT של הלב במקרים אלו.

BMJ 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה