חותמת מולקולארית עשויה לנבא תגובה לטיפול קרינתי בחולי סרטן ערמונית (Lancet Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Oncology מדווחים חוקרים כי לראשונה זוהתה חותמת מולקולארית של 24 גנים, העשויה לסייע בניבוי תגובה לטיפול קרינתי לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית בשל סרטן ערמונית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים מאחד מחמישה מחקרים בארצות הברית של חולים עם אדנוקרצינומה של הערמונית, לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית, עם הערכת ביטוי גנים של הגידול ומעקב ארוך-טווח. טיפול נוסף לאחר הניתוח ניתן בהתאם לשיקול דעתו של הרופא. בכל מדגם, החוקרים התאימו לחולים לאחר טיפול קרינתי לאחר-ניתוח חולים תואמים ללא טיפול קרינתי, בהתאם למדד גליסון, ריכוז PSA, מעורבות שולי ניתוח, התפשטות מעבר לקפסולה, חדירה לשלפוחית הזרע, מעורבות קשריות לימפה וטיפול הורמונאלי. במסגרת המחקר נבחנה יכולת החיזוי של מדד PORTOS (Post-Operative Radiation Therapy Outcomes Score).

מדגם האימון (196 חולים) כלל 39 חולים עם מדד PORTOS גבוה שהשלימו טיפול קרינתי עם היארעות מופחתת של גרורות מרוחקות, בהשוואה לחולים ללא טיפול קרינתי (שיעור גרורות לאחר עשר שנים של 5% לאחר טיפול-קרינתי לעומת 63% ללא טיפול קרינתי, יחס סיכון של 0.12, p<0.0001). מנגד, בקרב חולים עם מדד PORTOS נמוך (157 חולים), באלו לאחר טיפול קרינתי (78 חולים) תועדו שיעורי היארעות גבוהים יותר של גרורות מרוחקות לאחר עשר שנים, בהשוואה לחולים שלא השלימו טיפול קרינתי (79 חולים; 57% לעומת 31%, יחס סיכון של 2.5, p<0.0001).

הממצאים לפיהם מדד PORTOS עשוי לנבא תוצאות טיפול קרינתי אושרו במדגם תיקוף (330 חולים), בו נמצא כי בחולים לאחר טיפול קרינתי תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של גרורות מרוחקות, בהשוואה לחולים ללא טיפול קרינתי, אך רק בקבוצת החולים עם מדד PORTOS גבוה (82 חולים,  4% לאחר טיפול קרינתי לעומת 35% ללא טיפול קרינתי, יחס סיכון של 0.15, p=0.0020 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מדד PORTOS גבוה שהשלימו טיפול קרינתי לאחר-ניתוח תועד סיכוי מופחת לגרורות מרוחקות לאחר עשר שנים, בהשוואה לחולים שלא השלימו טיפול קרינתי, עדות לכך שיש לשקול טיפול קרינתי לאחר-ניתוח באוכלוסיה זו. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת מדד PORTOS.

Lancet Oncol. Published online October 12, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה