על הקשר בין יישום התכנית לבקרת שימוש בטבק (מטעם ה-WHO) והפחתת שכיחות ותמותה בטרם עת מעישון בישראל/ מאת פרופ’ דוד לוי, ד”ר דוד אברהמס , ג’פרי לוי, ד”ר לאה רוזן

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

מחקר חדש מעריך כי יישום תכנית של ארגון הבריאות העולמי (WHO) תוביל להפחתה משמעותית בשכיחות העישון והתמותה בטרם עת  כתוצאה מעישון.

בשנת 2011, מדינת ישראל העבירה החלטת ממשלה לאימוץ התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו. התכנית הלאומית מבוססת בחלקה על אמנה של ה-WHO ( FCTCFramework Convention on Tobacco Control), עליה חתמה ישראל בשנת 2005, וכן על תכנית בשם MPOWER שנועדה לספק הנחיות מעשיות ליישום האמנה.

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומרכזי מחקר מובילים בארה”ב, השתמשו במודל סימולציה המכונה SimSmoke, על מנת לבחון כיצד יישומן המלא של המלצות ה-MPOWER בישראל משפיע על שכיחות העישון והתמותה בטרם עת , כתוצאה מעישון. על פי החוקרים, למרות החלטת הממשלה, בישראל, עדיין לא מיישמים את ההמלצות באופן מלא.

מבין 1.1 מיליון המעשנים בישראל בשנת 2014, החוקרים מעריכים כי בין 710-550 אלף מעשנים ימותו בטרם עת כתוצאה מעישון. מהמחקר עולה, כי יישום מלא של המלצות תכנית MPOWER עתיד להוביל להפחתת שיעורי העישון ב -34% תוך 40 שנים. כתוצאה מכך, יימנעו בין 243-188 אלף מקרי תמותה בטרם עת. החוקרים מדגישים בעניין זה את חשיבות העלאה משמעותית נוספת של המיסוי על סיגריות, אכיפה טובה ומוגברת יותר של החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, קיום קמפיינים תקשורתיים והרחבה משמעותית של מגבלות השיווק. לדעת החוקרים, אזהרות גרפיות בולטות יותר על חפיסות הסיגריות ומתן סיוע מקיף יותר בגמילה מעישון חשובים גם הם בהפחתת התמותה מטבק, אך במידה פחותה יותר. עוד צופים החוקרים, כי ליישום ההמלצות יתרונות נוספים, כגון הפחתת התחלואה בקרב מעשנים, והפחתת התחלת העישון והחשיפה לעישון כפוי בקרב לא-מעשנים.

המחקר פורסם במהדורת ספטמבר 2016 , בכתב העת israel journal of health policy research

קישור לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה