תהליכי דלקת על-רקע השמנה מעלים סיכון להידרדרות קוגניטיבית (Brain Behav Immun)

עודף-משקל או השמנת-יתר מלוות בעליה בעלת משמעות קלינית בקצב הידרדרות קלינית על-רקע שינויים במדדי דלקת בדם, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Brain, Behavior, and Immunity.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשערה כי דלקת סיסטמית עשויה לעמוד בבסיס הקשר בין מסת גוף ובין תפקוד קוגניטיבי. הם אספו נתונים מ-English Longitudinal Study of Ageing, בו נתונים נאספו בשבעה גלים כל שנתיים בין 1998-2013.

מדדים קוגניטיביים, שכללו שלוש משימות להערכת זיכרון ותפקוד ניהולי, נבחנו כל שנתיים בגלים 1-5. בנוסף, מדד מסת הגוף ודגימות דם נבחנו כל ארבע שנים בגלים 0-6.

החוקרים אספו נתונים מלפחות אחד הגלים אודות 29,808 משתתפים ייחודיים. מבין אלו, הם בחרו שני מדגמים של 9,066 משתתפים ו-12,652 משתתפים, בהתאמה, שהשלימו חמישה גלים של המחקר. מכאן עלו שלוש נקודות זמן לניתוח נתוני המדגמים: T1, בו נאספו נתוני מדד מסת גוף, CRP ותפקוד קוגניטיבי; T2, בו נכללו נתוני CRP שוב; ו-T3, שכלל הערכה קוגניטיבית חוזרת.

החוקרים מצאו כי מדד מסת גוף בגל השני ניבא משמעותית את השינוי במדדי CRP בכל מדגם. יתרה מזאת, רמות CRP בגל השני ניבאו משמעותית את תפקודי הזיכרון בגל השלישי, כאשר לקחו בחשבון את התפקוד הקוגניטיבי .

ממצאים אלו הצביעו על השפעה משמעותית עקיפה של מדד מסת הגוף על תפקוד הזיכרון בגל השלישי, דרך רמות CRP בגל השני.

דפוס דומה זוהה בנוגע לתפקוד ניהולי. מדד מסת גוף בגל הראשון ניבא את השינוי במדדי CRP ורמות CRP בגל השלישי ניבאו תפקוד ניהולי בגל זה.

ממצאי המחקר נותרו על כנם כאשר החוקרים לקחו בחשבון גורמים המנבאים תפקוד קוגניטיבי, כולל תסמיני דיכאון, הערכה עצמית של המצב הבריאותי, נוכחות כאב לבבי, דיווח על אוטם לבבי ונטילת תרופות לטיפול ביתר לחץ דם במהלך השנתיים האחרונות.

החוקרים חישבו כל שינוי של סטיית תקן אחת בגיל, או 10.39 שנים, לווה בשינוי של 0.28 סטיות תקן בתפקוד הקוגניטיבי. להשוואה, שינוי של סטיית תקן אחת במסת הגוף, המקבי ל-4.34 נקודות מדד מסת גוף, ניבא שינוי של 0.12 סטיות תקן במדדי CRP. שינוי זה ניבא מצידו שינוי של 0.05 סטיות תקן בתפקוד קוגניטיבי.

משמעות הדבר כי בכל הנוגע לגיל כרונולוגי, שינוי של סטיית תקן אחת במסת הגוף הראשונית מלווה בירידה קוגניטיבית של כ-2.22 חודשים, בעוד ששינוי של סטיית תקן בריכוז CRP מלווה בירידה קוגניטיבית של 1.85 שנים.

Brain Behav Immun. Published online September 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה